Original title:
Evaluace učitele
Translated title:
Teacher's evaluation
Authors:
Šuranská, Ivana ; Trunda, Jiří (advisor) ; Trojan, Václav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na výzkum postojů učitelů k zavádění profesního standardu, nového kariérního řádu pedagogických pracovníků a jejich podpůrných systémů. Vznikla na základě studia teoretických zdrojů a výzkumu provedeného mezi učiteli mateřských, základních a středních škol v Moravskoslezském a Středočeském kraji. Teoretická část poskytuje shrnutí dosavadního stavu v oblasti evaluace učitele, profesního standardu, přípravy kariérního řádu pedagogických pracovníků a jejich podpůrných systémů. Empirická část obsahuje výsledky a analýzu výzkumného šetření, které proběhlo s pedagogy mateřských, základních a středních škol v Moravskoslezském a Středočeském kraji. Cílem výzkumu je zjistit aktuální názory a postoje učitelů všech věkových skupin a z různých typů škol k nově vznikajícímu profesnímu standardu, kariérnímu řádu a jejich podpůrných systémů. Poznatky zpracované v práci mohou být využity managementem škol pro řízení změn, které se chystají od roku 2015. KLÍČOVÁ SLOVA Učitel, učitelská profese, evaluace učitele, profesní portfolio, profesní standard učitele, kariérní řád pedagogických pracovníků.This bachelor theses focuses on the research of the teacher's attitudes towards several issues such as introducing professional standards, new carreer structure of teacher's and it's supporting systems. It has been created on the bases of theoretical resources and the research among teachers of kindergartens, elementary schools and high schools in Moravskoslezský and Středočeský region. The theoretical part provides a summary of the current state of teacher evaluation, proffesional standards, a preparation of the teacher's carrer structure and their supporting systems. The empirical part contains the results and analysis of the research that was carried out with teachers of kindergartens, elementary schools and high schools in Moravskoslezský and Středočeský region. The aim of the research is to determine the current opinions and attitudes of teachers of all ages and from different types of schools to the emerging professional standards, career structure and their supporting systems. Findings from this research can be used in school management for controlling changes that are planned since 2015. KEY WORDS Teacher, teacher's proffesion, teacher's evaluation, proffesional portfolio, proffesional teacher standard, teachers carreer structure
Keywords:
proffesional portfolio; proffesional teacher standard; Teacher; teacher's evaluation; teacher's proffesion; teachers carreer structure; evaluace učitele; kariérní řád pedagogických pracovníků; profesní portfollio; profesní standard učitele; Učitel; učitelská profese
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62192