Název:
Konstrukce češství v českých tištěných médiích: kvalitativní analýza deníků Mladá fronta DNES a Právo v letech 1999 a 2004
Překlad názvu:
Construction of Czech national identity in Czech print media
Autoři:
Šenkýřová, Lenka ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Sekera, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Konstrukce češství v českých tištěných médiích: kvalitativní analýza deníků Mladá fronta DNES a Právo v letech 1999 a 2004" se zabývá mediálním konstruováním české národní identity (češství) v obsazích dvou významných českých deníkových titulů. Konkrétní období vybrané pro rozbor konstrukce je v roce 1999 ohraničeno prvním a posledním březnem, a zahrnuje tedy přístup ČR k NATO (12. březen), v roce 2004 se pak jedná o údobí od 19. dubna do 19. května, a obsahuje tedy vstup ČR do EU (1. květen). K rozboru konstrukcí je použita kvalitativní metoda analýzy obsahu. Ta je pojata jako interpretativní rozbor textů. Rozbor s pomocí relevantní literatury interpretuje nalezené konstrukce češství. Zkoumá, jaká identita, které tradice a atributy a jaký charakter jsou vybranými tituly českému národu přisuzovány. Práce si v tomto směru všímá případných rozdílů a styčných bodů mezi oběma tituly a mezi lety 1999 a 2004. Rozborovou část práce doplňují teoretický rámec a kapitola metodologická. Metodologická část popisuje zvolenou techniku výzkumu. Teoretická část zahrnuje popis dobové situace a situace mediální a pojednání o národní identitě, mediální konstrukci a sociální konstrukci reality. Právě dobový kontext (společenský, politický, ekonomický atd.) je prací považován za hlavní zdroj a podmínku...The diploma thesis "Construction of Czech national identity in Czech print media: a qualitative analysis of Mladá fronta DNES and Právo daily newspapers in the years 1999 and 2004" is concerned with the media constructing of Czech national identity in the content of two significant Czech print dailies. The concrete period chosen for the analysis of the construction is from 1st until 31st March in 1999 and it involves the accession of the Czech Republic to NATO (12th March), in the year 2004 the period is from 19th April until 19th May and it contains the accession of the Czech Republic to the EU (1st May). The qualitative method is used for the study of the construction. It is dealt with as an interpretative analysis of the text. With the aid of the relevant literature the study analyzes and interprets the found constructions of Czech national identity. It examines what identity and character and which traditions and attributes are given to the Czech nation by selected newspapers. It notices potential differences and uniformities between both newspapers and between 1999 and 2004. The analytical part of the thesis is complemented by the theoretical part and the methodology. The methodology describes the chosen technique of the analytical work. The theoretical part includes description of the period...
Klíčová slova:
diskurz; kvalitativní analýza; mediální konstrukce; nacionalismus; národní identita; rozšíření Evropské unie 2004; sociální konstrukce; české deníky; češství; členství v NATO 1999; Czech daily newspapers; Czech national identity; discourse; enlargement of the European Union 2004; media construction; membership in NATO 1999; national identity; nationalism; qualitative analysis; social construction