Název:
Komparace úlohy a obrazu médií ve válce v Jugoslávii a v Perském zálivu v hraných a dokumentárních filmových dílech
Překlad názvu:
Comparison of picture of media and its role in feature films and documentaries about wars in Yugoslavia and Persian Gulf
Autoři:
Knapp, Radim ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Komparace úlohy a obrazu médií ve válce v Jugoslávii a v Perském zálivu v hraných a dokumentárních filmových dílech" se zabývá zobrazováním a úlohou médií a novinářů ve válečných konfliktech. Zkoumá, jakým způsobem chápou tvůrci filmů novinářskou práci, jaké schopnosti a charakterové vlastnosti přidělují pracovníkům médií. Práce se dále zabývá tím, jak vypadá profesionální rutina v náročných válečných podmínkách, jak média a novináři komunikují mezi sebou, jak s civilisty, s vojáky, jak kriticky se staví k establishmentu a sledují oficiální linii svých redakcí či přímo vlád. Byla použita metoda kvalitativní obsahové analýzy hraných filmových a dokumentárních děl. Po pečlivém několikerém zhlédnutí bylo určeno jedenáct kategorií, které nejlépe reprezentovaly skupiny podobných jevů napříč všemi zkoumanými filmy. Po zanesení do tabulek s heslovitě vypsanými popisy jednotlivých zjištěných jevů došlo k jejich porovnání. Popisná část práce podobnosti a rozdíly dále rozšiřuje. Získaný obraz vypovídá o nejčastějších stereotypech a zažitém nahlížení na práci novináře. Porovnáním úlohy médií v obou válečných střetech dále zjišťujeme, zdali se liší pohled na média a novináře, kteří operují v konfliktech, k jejichž zrodu vedly naprosto odlišné cesty.This diploma thesis deals with the depiction of the role of media and journalists in war conflicts. It analyses the way the film producers portray media and journalistic work, their characters and abilities. The analysis also looks for attributes of professional journalistic routine in the hostile environment of the war zones, how media and journalists communicate with each other, the way they interact with civilians, soldiers, how critical they are towards the official establishment line of their editors or governments. The method used for analysing the feature and documentary films was the qualitative content analysis. After seeing the films several times, eleven categories that represented best the groups of similarities concerning media and journalists were defined throughout the analysed films. After that, charts were created where brief descriptions of categories and data were lined up and then compared. The next part of the analysis inspects these data even deeper. The result shows how the film makers depict journalistic routines and which stereotypes they use. We also learn whether the picture of the journalists differs according to each of the conflicts when we know that there were utterly different motivations behind them.
Klíčová slova:
analýza filmů; komparace; obraz novinářů a médií; válka v bývalé Jugoslávii; válka v Perském zálivu; comparison; film analysis; Gulf War; picture of media and journalists; war in the former Yugoslavia