Název:
Analýza procesu inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením v třídách běžných základních škol
Překlad názvu:
Inclusive education process analysis of mentally disabled regular primary school students.
Autoři:
Bartová, Erika ; Zemková, Jaroslava (oponent) ; Hájková, Vanda (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Analýza procesu inkluzivního vzdělávání žáků s mentálním postižením v třídách běžných základních škol AUTOR: Mgr. Erika Bartová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra speciální pedagogiky ABSTRAKT: Rigorózní práce se věnuje problematice edukace žáků s mentálním postižením na základních školách běžného typu. Cílem rigorózní práce je analyzovat problematiku integrace žáků s mentálním postižením do hlavního vzdělávacího proudu, zhodnotit její přednosti a upozornit na možné nedostatky. Ve své teoretické části se zabývá vymezením základních pojmů spojených s mentálním postižením, školskou integrací, edukací žáků s mentálním postižením na základní škole běžného typu a charakterizuje úlohu poradenského systému při integraci. Praktická část práce přibližuje konkrétní proces integrace v praxi na dvou základních školách. Popisuji zde prostředí škol, aktivity s inkluzivní tematikou, které jsou uskutečňovány na Základní škole Na Líše a Základní škole Dukelská. Analýza průzkumu obsahuje případové studie individuálně integrovaných žáků, výsledky dotazníkového šetření a šetření sociometrickou metodou se spolužáky integrovaných žáků, výsledky dotazníků s rodiči žáků a rozhovory s učiteli žáků. Na základě vyhodnocení získaných informací v průběhu vypracovávání rigorózní práce shrnuji doporučení pro zlepšení integračního klimatu na...TITLE: Inclusive education process analysis of mentally disabled regular primary school students. AUTHOR: Mgr. Erika Bartová DEPARTMENT: Department of Special Education ABSTRACT: The work is dedicated to education of mentally disabled pupils in common type of elementary school. The aim of the work is to analyze the integration of pupils with mental disability in major type of education system, valorize its strengths and to point out possible failings. The theoretical part defines the basic terms associated with mental disabilities, school integration, common elementary school education of mentally disabled pupils and characterizes the role of integration counseling system. The practical part of this work approaches a particular process of integration at two elementary schools in practice. It describes the environment of schools with an inclusive themed activities that are carried out at an Primary School Na Líše and Primary School Dukelska. Analysis of the survey includes case studies of individually integrated pupils, the results of the questionnaire survey and investigation by sociometric method with integrated pupils classmates, the results of parents' questionnaire survey and teacher interviews. Based on the evaluation of the information obtained during processing this work I summarize integration...
Klíčová slova:
Edukace; inkluzivní vzdělávání; mentální postižení; učitel; základní škola; školní integrace; žák; dispersonalization; Education; inclusive education; school integration; student; teacher basic school