Název:
Vzdělávácí potřeby pěstounů
Překlad názvu:
Educational Needs of Foster Parents
Autoři:
Hoznauerová, Viola ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) ; Frič, Pavol (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] RESUMÉ Tématem předkládané diplomové práce jsou vzdělávací potřeby pěstounů. Základním východiskem práce je skutečnost, že přes veškerá specifika role pěstouna jsou pěstouni především rodiče. Nejprve tedy práce shrnuje rodičovské a partnerské kompetence, které se objevují v literatuře. Dále se práce zaměřuje na specifické kompetence důležité pro pěstouny, které jsou v literatuře zmiňovány. Základní otázkou přitom vždy je, jak je dané kompetence možné podporovat v rámci vzdělávání. V další části popisuje práce současný stav vzdělávání pěstounů, příklady dobré praxe a některé dosavadní výzkumy. Empirickou rovinu práce pak tvoří kvalitativní sonda, která má za cíl zjistit, jaké mají pěstouni vzdělávací potřeby, jaké v současnosti vnímají nedostatky a jaké by navrhovali řešení. Základem sondy jsou polostrukturované rozhovory s pěstouny i odborníky na náhradní rodinnou péči. Na základě této sondy pak navrhuji, jak by mohl vypadat rámcový program vzdělávání pěstounů. KLÍČOVÁ SLOVA: vzdělávání pěstounů, pěstounská péče, náhradní rodinná péče, rodičovské kompetenceThis master thesis deals with educational needs of foster parents. The main assumption of this thesis is that foster parents are despite all specifics among all parents. Therefore it firstly mentions competences, that are essential for good parenthood and relationship between parents as partners. Than it focuses on specific competences that are essential for foster parents. The main question then is how to encourage these competences during educational activities. In the next part this thesis describes the current state of education of foster parents, examples of good practice and present researches. The empirical part of the thesis consists of a qualitative research, which aims to describe the educational needs of foster parents, current deficiencies and suggestions on what to improve. The research is based on semi-structured interviews with foster parents and professionals in the field of alternative family care. On the basis of this research I propose a suitable educational programme for foster parents. KEY WORDS: education of foster parents, foster care, alternative family care, competences of parents
Klíčová slova:
náhradní rodinná péče; pěstounská péče; rodičovské kompetence; vzdělávání pěstounů; alternative family care; competences of parents; education of foster parents; foster care