Název:
Vzdělanostní reprodukce a kulturní kapitál. Kvalitativní studie
Překlad názvu:
Educational reproduction and cultural capital . A qualitative study
Autoři:
Vojtíšková, Kateřina ; Šanderová, Jadwiga (vedoucí práce) ; Kreidl, Martin (oponent) ; Kučera, Miloslav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Školy, rodiny a nerovnosti. Výběr středního vzdělání v současné české společnosti Disertační práce se zabývá výběrem středního vzdělání v rodinách, vlivem rodiny a školy na volbu žáků a žákyň narozených v 1. polovině 90. let. Zvláštní význam této fáze spočívá v tom, že střední školy v České republice jsou vysoce diferencované a volba proto patří ke klíčovým bodům školní kariéry. Typ studované střední školy podstatně ovlivňuje vzdělanostní aspirace a šance absolventů na přijetí do dalšího vzdělání, strukturuje pole příležitostí v životní dráze mladých lidí. Analýza se opírá o data získaná ve dvou kvalitativních studiích: 1. focus groups s matkami dětí v 9. ročníku školní docházky: studentů a studentek (výběrových) víceletých gymnázií; žáků a žákyň ze základních škol (hlavní vzdělávací proud); 2. případové studie prováděné ve dvou pražských školách zaměřené na dvě třídy v osmém a devátém ročníku (2008-2010). Cílem obou studií bylo zmapovat subjektivní perspektivy zúčastněných aktérů - rodičů, žáků a pedagogů, ukázat různé zájmy, připisované významy, hodnoty ve výchově, vzdělávání, schopnosti rozlišování typů středních škol vzhledem k vyhlídkám nové generace v současné společnosti. Ústřední výzkumnou otázkou je, jaké mechanismy přispívají k diferenciaci vzdělávacích drah českých žáků mezi základní a střední...Schools, Families and Inequality. Choice of Secondary Education in Contemporary Czech Society The dissertation work is concerned with the choice of secondary education in families, the influence of family and school on the choice of pupils born in the 1st half of 90s. A special importance of this phase is in that high schools in the Czech Republic are highly differentiated so the choice belongs to the crucial points of the school carrier. The type of the studied high school significantly influences learning aspirations and chances of the graduates to be accepted to further education, structures the field of possibilities in the life way of young people. The analysis is based on data obtained from two qualitative studies: 1. Focus groups with mothers of children in the ninth year of the compulsory education: students of (selective) multi-year grammar schools; pupils from basic schools (the main education stream); 2. Case studies carried out in two Prague schools focused on two classes in the eight and ninth year (2008-2010). The aim of both the studies was to map subjective perspectives of the participating actors - parents, pupils and teachers, to show different interests, attributed meanings, values in upbringing, education, abilities to distinguish types of high schools due to prospects of the new...
Klíčová slova:
kulturní zdroje; ohniskové skupiny; sociální kategorizace; vzdělanostní nerovnosti; vzdělávání; úspěch; Česká republika; školní etnografie; školní ne-; cultural resources; Czech republic; education; educational inequalities; failure; focus group; school ethnography; school success; social categorisation