Název:
Evropské školy
Překlad názvu:
European schools
Autoři:
Cohen, Pavla ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Evropské školy jsou vzdělávací zařízení působící na území některých zemí EU a poskytující především dětem zaměstnanců evropských institucí vzdělání v jejich mateřštině, a to od mateřské školy až po maturitu. Vzhledem k multikulturnosti těchto škol je často pro zdárné fungování systému nutné přistupovat ke kompromisům. Na podobném základě vzniklo také nové Early Education Curriculum - tedy kurikulum předškolního vzdělávání v Evropských školách. Cílem první části mé práce je představit nejprve systém Evropských škol (jejich historii, principy, strukturu, fungování) a potom Early Education Curriculum. Cílem další části je porovnat tento kurikulární dokument s českým Rámcovým vzdělávacím programem předškolního vzdělávání za účelem hledání vzájemné inspirace a podnětů v rámci obou systémů. Jedná se o teoreticko-analytické srovnávání obou dokumentů s hlubším zaměřením na oblasti spolupráce s rodiči, přechod mezi mateřskou a základní školou a způsoby hodnocení. Aplikaci kurikula v praxi Evropské školy, a to zvláště ve sledovaných oblastech, pak ilustruje několik videozáznamů, rozhovorů a shromážděných odpovědí na dotazník zadaný učitelům Evropských škol. Získaný soubor názorů českých pedagogů na sledované oblasti vypovídá o aktuálnosti těchto témat v současném českém pedagogickém prostředí mateřských škol. V...European Schools are educational establishments in some European Union countries, providing the children of employees of the European institutions a multilingual and multicultural education in nursery, primary and secondary levels. Due to the multiculturalism, for the successful functioning and management of the system, it is necessary to find compromises. It is on a similar principle that the new curriculum of Early Education in European schools - Early Education Curriculum is based. The first part of my work is the presentation of the European Schools system (its history, principles, structure, functioning) and of the Early Education Curriculum. The aim of the next section is to compare this Curriculum and the Czech Framework Education Programme for Early Education, seeking for mutual inspiration and ideas in both systems. This is a theoretical and analytical comparison of the documents with a deeper focus on cooperation with parents, transition between nursery and primary school, and evaluation methods. Several videos, interviews and responses to the questionnaire answered by the teachers in the European Schools illustrate the application of the the Curriculum in the practice of the European Schools, particularly in the monitored areas. A collected set of opinions of the Czech nursery teachers on the...
Klíčová slova:
Early Education Curriculum pro Evropské školy; Evropská škola; přechod MŠ - ZŠ; Rámcový vzdělávací program předškolního vzdělávání; spolupráce s rodiči; způsoby hodnocení; Early Education Curriculum for the European Schools; European School; Framework Education Programme for Early Education; means of evaluation; partnership with parents; transition between nursery and primary school