Original title:
Role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogů dětí a žáků s autismem
Translated title:
Role of a special educational centre in training teachers to educate children and pupils vith autism spectrum disorder
Authors:
Morávková, Šárka ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Základním tématem předkládané práce je charakterizování role speciálněpedagogického centra ve vzdělávání pedagogických pracovníků dětí a žáků s autismem. Na základě teoretických poznatků z oblasti autismu a vzdělávání jedinců s postižením porovnává obsah konkrétních vzdělávacích seminářů s dotazníkovým šetřením u jeho účastníků. Analýza dotazníkového šetření dokladuje a reflektuje potřeby pedagogických pracovníků a je podkladem pro návrh optimalizace vzdělávací akce. Výsledek práce zdůrazňuje nutnost odborně vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti autismu.The basic theme of this work is characterization of the role of Special Educational Centre in the training of teaching staff educating pupils and children with autism spectrum disorder. Theoretical knowledge in the field of autism and education of individuals with disabilities is compared with the content of specific educational seminars and with questionnaire survey from its participants. The analysis of the survey documents and reflects the needs of teachers and it is the basis for the workshop design optimization as well. The result of the presented work emphasizes the need to professionally educate teachers in the field of autism.
Keywords:
autism; autism spectrum disorder; cooperation of Special Educational Centre with school; education of individuals with disabilities; educational seminar; evaluation; pupil with special education needs; questionnaire survey; Special Educational Centre; autismus; dotazníkové šetření; hodnocení; porucha autistického spektra; speciálně pedagogické centrum; spolupráce speciálně pedagogického centra se školou; vzdělávací seminář; vzdělávání jedinců s postižením; žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/58815