Název:
Globalizace a glokalizace v soudobém mediálním světě na příkladu reklamní kampaně Absolut vodky
Překlad názvu:
Globalisation and Glocalization in Contemporary Media World on the Example of Advertising Campaign of Absolut Vodka
Autoři:
Uhlířová, Alena ; Šafaříková, Radana (vedoucí práce) ; Řehořová, Irena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá reklamou a jejími specifiky, které jsou charakteristické pro soudobé mediální prostředí. Výzkum je prováděn na příkladu 5 obrazových reklam, jež jsou zařazeny do reklamní kampaně Absolut vodky. Zvoleny byly obrazové reklamy Absolut London, Absolut Brussels, Absolut Barcelona, Absolut Bangkok a Absolut Prague, které byly následně podrobeny sémiotické a ikonografické analýze. Pozornost je zaměřena především na charakter reklam. Na obrazové reklamy je rovněž pohlíženo skrze Mukařovského estetiku, Peircovu triádu ikón-index-symbol, Barthesovu denotaci, konotaci a mýtus či teorii fotografie. Práce poukazuje nejen na vlastnosti zobrazovaných předmětů, ale také na jejich ukotvení v mediálním prostředí. Výsledky analýz jsou dány do souvislosti s globalizačními procesy. Jejich teoretické východisko využívá teze Ulricha Becka, na něž jsou aplikovány obrazové reklamy Absolut vodky. Práce sleduje, zda a jak se globalizace projevuje v zobrazování reklam. Vliv globalizačních procesů je zkoumán v rámci internetového a televizního prostředí. Zmapován je také jev, který s globalizací bezprostředně souvisí - glokalizace. Pozornost je věnována především jejímu projevu v daných obrazových reklamách a vlivu, který má za následek proměnu vizuálního zobrazování.This thesis deals with advertising and its specifics characteristic for contemporary media environment. Research is realized on the example of five visual adverts which are parts of Absolut vodka advertising campaign. Absolut London, Absolut Brussels, Absolut Barcelona, Absolut Bangkok and Absolut Prague were chosen and conquered in the semiotics and visual analysis. The main part of the thesis is focused on character of adverts. The attention is also drawn to Mukařovský's aesthetics, Peirce's icon-index-symbol, Barthes's denotation, conotation, myth or theory of photography. There are mentioned not only qualities of imaging of objects but also its anchoring in the media environment. The results of the analysis are connected with processes of globalization. The principles of Ulrich Beck are applied to visual adverts of Absolut vodka. The main question is if and how the globalization influences the adverts and their visual form. It is shown at the example of internet and television media. One part of thesis is also devoted to phenomenon of glocalization and its influence on advertising.
Klíčová slova:
Absolut vodka; estetika; globalizace; glokalizace; reklama; sémiotika; vizuální umění; Absolut vodka; advertising; aesthetics; globalization; glocalization; semiotics; visual arts