Název:
Tvorba výukových materiálů k oblasti Chemie kolem nás
Překlad názvu:
Setting up educational materials for the topic Chemistry around us
Autoři:
Štefková, Ivona ; Šmejkal, Petr (vedoucí práce) ; Smrček, Stanislav (oponent) ; Richtr, Václav (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato dizertační práce se zabývá tvorbou výukových materiálů na témata z oblasti Chemie kolem nás a okolnostmi jejich implementace do výuky chemie s ohledem na požadavky kurikulárních dokumentů. Na učivu vztahujícímu se k chemii léčiv a k chemii hnojiv je ukázáno propojení reálného světa s obsahem, který je vyučován v předmětu chemie, což by mohlo přispět ke zlepšení náhledu žáků na samotný předmět. Po odborné i didaktické stránce se výukový materiál snaží učiteli ulehčit jeho přípravu na vyučovací hodiny svou pestrostí a zpracováním (učební text, powerpointová prezentace, hry, laboratorní cvičení, atd.), žákovi pak zpřístupňuje tato praktické témata prostřednictvím různých typů úkolů, zajímavostí, zábavných hrátek atd. Hodnocení výukových materiálů a zjišťování postoje žáků a učitelů bylo provedeno formou dotazníkových šetření. Z výsledků šetření vyplynulo, že daná témata považují žáci i jejich učitelé za přínosná a patřící do oblasti chemie. K problematice léčiv přistupovaly dívky oproti chlapcům s větším zájmem, což nebylo zjištěno u problematiky hnojiv. Připravené výukové materiály považovala většina žáků a učitelů za vyhovující, a tudíž lze předpokládat, že jsou vhodné ke vzdělávání žáků na střední škole.This dissertation deals with the creation of educational materials to topics from the field Chemistry around us and circumstances of its implementation into teaching chemistry with regard to the needs posed by curricular documents. The connection between real world and the content of the chemistry subject, which is taught at schools, is shown on the curricular topics related to medicinal chemistry and to fertilizer chemistry. This could make the student getting a better overview of the subject itself. Regarding the specialist and didactical part, the teaching material tries to make it easier for the teacher to prepare for the lessons and make them more interesting due to the teaching material's variability and processing (teaching text, powerpoint presentations, plays, laboratory exercises etc.). This way, the student gains access to practical topics through various types of exercises, interesting aspects, plays etc. The evaluation of educational materials and investigation of student's and teacher's attitude was carried out via a questionnaire investigation. The investigation showed that both students and teachers regard these topics as beneficial and belonging to the field of chemistry. The medicinal topics were approached by the girls better than by the boys, which was not the case of the...
Klíčová slova:
chemie hnojiv; chemie kolem nás; chemie léčiv; dotazníkové šetření; učební materiály; výuka chemie; chemistry around us; chemistry of fertilizers; educational materials; medicinal chemistry; questionnaire investigation; teaching chemistry