Název:
Vliv theologicko-filosofického myšlení nejen v exaktních vědách
Překlad názvu:
The Influence of Theological and Philosophical Thinking Not Only in the Exact Sciences
Autoři:
Follprechtová, Jana ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Lášek, Jan Blahoslav (oponent) ; Prokešová, Miriam (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Vliv theologicko-filosofického myšlení nejen v exaktních vědách AUTOR: Jana Follprechtová KATEDRA: Občanské výchovy a filosofie ŠKOLITEL: Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. ABSTRAKT: V této práci je snahou objevit a pokusit se charakterizovat styčné body, ve kterých se vědy potkávají a poskytnout tak podněty pro mezioborový dialog. Cílem práce není ukázat, že je nutné jejich spojení do jedné univerzální vědy. Cílem je prokázat, že je důležité znovuobnovit komunikaci mezi vědci humanitního a exaktního vzdělání, protože jejich výsledky ovlivňují naši společnost. V prvních kapitolách je použita metoda analytická, ale ve větší části práce je kladen důraz na komparaci s následnou možnou syntézou. Na tomto základě je v práci zpracována nejen filosofie R. Descarta s důsledky jeho myšlení dnes, která stojí v opozici k názorům J. A. Komenského, ale i problematika vzdělávání, jež je jednou z cest k znovuobnovení dialogu. Všechny vědy mají ontologický základ. Tím musejí vzít vážně nejen pojem stvoření, ale i antropický princip. Vědy spojuje omezenost jejich λογων, které jsou symboly, což má podnítit snahu k revizi vlastních výsledků. Otevření se světu na základě holistického přístupu k němu vede k zájmu nejen o člověka, ale přináší s sebou i ekologické povědomí, čemuž nelze porozumět bez osobního nasazení. KLÍČOVÁ...TITLE: The Influence of Theological and Philosophical Thinking Not Only in the Exact Sciences AUTHOR: Jana Follprechtová DEPARTMENT: Social Sciences and Philosophy Department SUPERVISOR: Prof. PhDr. Anna Hogenová, CSc. ABSTRACT: This thesis attempts to discover and characterise the interfaces at which the sciences meet and provide incentives for interdisciplinary dialogue. It is not the aim of this thesis to show the need for their fusion into one universal science. The aim is to show that it is important to re-establish communication between scientists with humanities and exact science education, as their results affect our society. Although an analytical method is used in the first chapters, the emphasis in the majority of this thesis is placed on comparison with possible subsequent synthesis. On this basis, the thesis not only examines the philosophy of R. Descartes and the consequences of his thinking today, which stands in opposition to the views of J. A. Comenius, but also the issue of education, which is one of the ways of re-establishing dialogue. All sciences have an ontological basis; thereby they must not only take the concept of creation seriously, but also the anthropic principle. The sciences are united by the limitations of their λογων, which are symbols meant to encourage efforts to review...
Klíčová slova:
experiment; fyzika; jazyk; pokrok; vzdělávání; zázrak; education; experiment; language; miracle; physics; progress