Original title:
Výzkum ekologické validity kognitivního trénování
Translated title:
Ecological validity of cognitive training research
Authors:
Bláhová, Lucie ; Preiss, Marek (advisor) ; Viktorová, Ida (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zab%vá tématem ekologické validity kognitivního trénování u vysokoškolsk%ch student'. V%zkumn% soubor tvo(ilo )ty(icet p"t vysokoškolsk%ch student', kte(í se zú)astnili t(ím"sí)ního v%zkumu, p(i kterém dv" t(etiny z nich trénovaly pomocí po)íta)ového programu CogniFit, kter% umo*+uje individualizovan% kognitivní trénink v domácím prost(edí. Tato studie zkoumala vliv kognitivního tréninku na ka*dodenní kognitivní fungování u studujících. V%zkumnou metodou pro sebeposuzování kognitivních funkcí byla baterie dotazník': Cognititive Failure Questionnaire, Everyday Memory Questionnaire a Dysexecutive Questinnaire. Studující dále vypl+ovali Schwartz Outcome Scale - 10 a dotazník Sebehodnocení pro zjišt"ní dalších prom"nn%ch. Pro studii byl zvolen design test-restest a kontrolní skupina pro porovnání v%sledk'. Anal%zou získan%ch údaj' bylo objeveno jen málo signifikantních d'kaz' o ekologické validit" kognitivního trénování, avšak tento v%sledek lze dát do souvislosti s velkou kognitivní zát"*í u v%zkumného vzorku. Vedlejším cenn%m v%sledkem studie je opakovan" potvrzen% vztah mezi úrovní exekutivních funkcí a kvalitou *ivota u student'. Zkvalitn"ní metodologie i problém s randomizací trénujících je reflektován v diskuzi. Ná)rt dalšího rozpracování v%zkumu i rozší(ení o dostupná data z...This Master thesis is focused on ecological validity of a cognitive training in university students. Forty-five students participated in three months research during which 30 of them took regular personalized cognitive training using CogniFit programme on their computers. The study examines the impact of the cogntitive training on everyday cognitive functioning of students. The scientific methods used for the ecological validity research were the following self-reporting questionnaires: Cognititive Failure Questionnaire, Everyday Memory Questionnaire and Dysexecutive Questinnaire. Students also filled in Schwartz Outcome Scale - 10 and Self-image questionnaire for detailed exploration of more variables. For the research, we applied test-retest design and used control group of fifteen students for results comparison. Analysis of the gathered data proved little evidence of ecological validity of cognitive training, which can be attributed to considerable cognitive stress at students. An unexpected outcome of the study which proved to be very significant is relation between executive functions and well-being of a student. This relation was confirmed repeatedly. Possible improvements of methodology and also problem with randomization of students is discussed. Proposal for the further development of...
Keywords:
Cognitive functions; Cognitive reserve; Cognitive training; Ecological validity; Neuroplasticity; Ekologická validita; Kognitivní funkce; Kognitivní rezerva; Kognitivní trénink; Neuroplasticita
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/54820