Název:
Reflexe účasti Armády České republiky na misích NATO a EU v českém a zahraničním tisku
Překlad názvu:
The Reflection of the Army of the Czech Republic in NATO and EU Operations in Czech and Foreign Newspapers
Autoři:
Žilková, Věra ; Nečas, Vlastimil (vedoucí práce) ; Křeček, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Reflexe účasti Armády České republiky na zahraničních misích v českém tisku" zkoumá, jakým způsobem dva české deníky (Mladá fronta DNES a Právo) zpracovávaly v letech 2010 a 2011 téma zahraničních misí České republiky. Teoretická část se zabývá kvalitou zpravodajství, problémem objektivity a faktory, které práci novinářů ovlivňují. Velkým tématem je vztah médií a politických elit, s nímž souvisí i takzvaný CNN efekt, spojovaný s tlakem médií a veřejnosti na odchod americké armády z války ve Vietnamu, a koncept mírové žurnalistiky, který upřednostňuje témata rekonstrukce a mírového řešení krizí před válkou a vojenskými zásahy. Cílem výzkumné části (tedy kvantitativní analýzy) bylo prověřit, nakolik se popsané fenomény projevují v českých médiích. Analyzovány byly především zdroje zpráv a přítomnost tří rámců, vyvozených z rešerše literatury: hrdinský rámec, aplikovaný na české vojáky, vlastenecký rámec, odvolávající se na národní zájmy, a rámec humanitární a rozvojové pomoci.The master thesis examines the war reporting of two Czech dailies (Mladá fronta DNES and Právo), specifically their coverage of the Czech Army mission and deployment in Afghanistan. In the theoretical part the quality of reporting, topic and factors that influence the journalist work are considered. A major theme is the relationship of media and political elites and some of its manifestations - the CNN effect connected with the media and public push on the departure of US military from Vietnam, and peace- journalism a concept of reporting on wars by exploiting more themes like reconstruction and peaceful solutions rather than war and combat. The quantitative analysis aims to verify these phenomenon in the Czech media. This is done mainly by analysing the reports sources and looking for the presence of three frames derived from the theoretical literature on this topic: heroic framing applied on Czech soldiers, national framing reflecting the national interests, and humanitarian and development aid framing.
Klíčová slova:
Afghánistán; Armáda České republiky; CNN efekt; mírová žurnalistika; válečné zpravodajství; Afghanistan; CNN Effect; Czech Army; peace journalism; war reporting