Název:
Téma smrti ženy v dílech Probuzení, "Žlutá tapeta" a Dům radovánek a jeho reálné opodstatnění.
Překlad názvu:
The Death of the Female Protagonists in The Awakening, "The Yellow Wallpaper" and The House of Mirth, and Its Realistic Foundations.
Autoři:
Mervová, Lenka ; Veselá, Pavla (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Thesis abstract This thesis analyzes the theme of death not only as the internal struggle of a certain individual, but follows its development with respect to society and the pressure that society places on the individual in question. The main foci of the analysis are Kate Chopin"s The Awakening, Edith Wharton"s The House of Mirth, and Charlotte Perkins Gilman"s "The Yellow Wallpaper". Literary typology is emphasized as a tool for creating contrasts in specific conceptions of the deaths of the women protagonists, and for facilitating an understanding of the basic framework of the individual novels. Chopin, Wharton and Gilman conceptualize death, as a complex phenomenon, in a broad perspective, not perceiving it exclusively as an end to physical existence but also as a reflection of the struggle between, on the one hand, external elements that are social, economic and familial in nature, and on the other, the sum of internal elementspredispositions, wants, imaginations and ideals. The thesis analyzes the impact that this struggle has on the perception of the heroines' own identities. The erosion of their original identity and the effort to cope with the problem is not only a direct precursor of a "traditional" death but also allows an understanding of this phase as "metaphorical" death. Gilman's "The Yellow...práce Tato práce analyzuje téma smrti nejenom jako výhradně vnitřní konflikt daného jedince, ale sleduje jej i v kontextu společnosti a jejího tlaku působícího na tohoto jedince. Předmět analýzy tvoří Probuzení Kate Chopinové, Dům radovánek Edith Whartonové a "Žlutá tapeta" Charlotte Perkins Gilamanové. Stěžejní úlohu pak v této práci sehrává literární typologie, která nejenom pomáhá pochopit kontrast, který vznikl v pojetí smrti ženských hrdinek, ale zároveň poskytuje výkladový rámec u jednotlivých děl. Smrt, jakožto komplexní jev, je v dílech Chopinové, Whartonové a Gilmanové pojímána v širší perspektivě, tedy netvoří ji pouze samotný konec fyzické existence, ale je vnímána jako odraz konfliktu mezi vnějšími faktory společenskými, ekonomickými, rodinnými a vnitřními predispozicemi, tužbami, představami, ideály a hodnotami. V ryze osobní dimenzi pak práce reflektuje vliv tohoto konfliktu na vnímání vlastní identity analyzovaných hrdinek. Právě ona eroze původní identity a snaha následně se s touto situací vyrovnat tvoří nejenom přímý předstupeň, jenž je následován smrtí v tradičním pojetí, ale umožňuje i samostatné pojetí této fáze jakožto metaforické smrti, jak ilustruje "Žlutá tapeta" Gilmanové. V případě Probuzení a Domu radovánek je tato fáze konfliktu následována sebevraždou hrdinky a smrt...
Klíčová slova:
"Žlutá tapeta"; Charlotte Perkins; Chopinová; Dům radovánek; Edith; Gilmanová; Identita; Izolace; Kate; Konflikt; Literární typologie; Metaforická smrt; Probuzení; Sebevražda; Smrt; Whartonová; Zygmunt Bauman; "Yellow Wallpaper"; Charlotte Perkins; Chopin; Conflict; Death; Edith; Gilman; Identity; Isolation; Kate; Literary typology; Metaphorical death; Suicide; The Awakening; The House of Mirth; Wharton; Zygmunt Bauman