Název:
3D Audio standardy v prostředí domácího kina
Překlad názvu:
3D Audio Standards in Home Theatre Environment
Autoři:
Kováč, Daniel ; Schimmel, Jiří (oponent) ; Balík, Miroslav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [cze][eng]
Tato práce se zabývá objektově založeným zvukem. Je zde popsán rozdíl mezi kanálově a objektově založeným zvukem a vývoj tohoto zvuku do dnešní podoby. Následně jsou popsány formáty, které pracují s objekty, a ty jsou porovnány mezi sebou. Je zde specifikovaný formát MPEG-3D Audio, který je dnes standardem, a uveden způsob polohování virtuálního zdroje zvuku technikou vektorově amplitudového panorámování založeného na vektorech. Dále je zde popsáno, jakým způsobem byl sestaven kodér a dekodér, podporující reproduktorové konfigurace 5.1.2, 5.1.4 a 7.1.4, podle specifikace standardu MPEG-H 3D Audio. V poslední řadě se práce zabývá problémem při panoramování objektového zvuku na standardní konfigurace a je zde také zmínka o poslechovém testu.
This work deals with object-based sound. There is a description of the difference between channel-based and object-based sound and the development of this sound to today's form. Subsequently, formats that work with objects are described, and they are compared with each other. MPEGH-3D Audio format is specified here, which is a standard today, and also the method of positioning the virtual audio source by vector-base amplitude panning. It also describes how an encoder and decoder supporting speaker configurations 5.1.2, 5.1.4 and 7.1.4 has been developed according to the MPEG-H 3D Audio specification. Lastly, the work deals with the problem of panning the object sound to the standard configuration and there is also a mention of the listening test.
Klíčová slova:
dekodér; kanálově založený zvuk; kodér; metadata; MPEG-H 3D Audio; Objektově založený zvuk; panoramování; reproduktorová konfigurace; VBAP; channel-based audio; decoder; encoder; metadata; MPEG-H 3D audio; Object-based audio; panning; speaker configuration; VBAP
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/68287