Název:
Nástup dítěte do školy a možné problémy s tímto vývojovým mezníkem
Překlad názvu:
The entrance of the child to the school and potential problems connected with this developmental period
Autoři:
Bayerová, Kateřina ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Morgensternová, Monika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] 4 Abstrakt Cílem této práce je snaha zasadit téma nástupu dítěte do školy do celkového teoretického kontextu. V první části této diplomové práce předkládáme teoretický rámec problematiky nástupu dítěte do školy. Po úvodním vymezení a charakteristice předškolního věku dítěte se věnujeme stručnému přehledu historického vývoje českého školství a jeho transformaci po roce 1989. Teoretická část práce se dále věnuje celkové připravenosti dítěte ke vzdělávání, samotnému nástupu dítěte do školy a jeho adaptaci. Představujeme nové role žáka, rodiče, učitele a vzájemnou součinnost rodičů a školy. Závěrečná kapitola zahrnuje problematiku přípravy rodičů, výběru vhodné školy pro dítě a zápis do školy. Empirická část se věnuje zmapování problematiky nástupu dítěte do školy. Jedná se o výzkum kvantitativní povahy. Ke sběru dat bylo použito k tomu účelu sestaveného anonymního dotazníku, který samostatně vyplnilo 200 respondentů. Po selekci dat nevhodně vyplněných dotazníků, jsme získali vzorek o 194 respondentech. Z toho bylo 184 žen a 10 mužů ve věkovém rozložení 24 až 47 let. Data byla zpracována v programu StatGraphics Plus. Empirická část obsahuje hypotézy týkající se velikosti obce, výběru školy, věku dítěte, pořadí dítěte, vzdělání rodičů a pohlaví dítěte. Klíčová slova Předškolní věk, historický vývoj českého...5 Abstract The aim of this thesis is to set the theme of a child's start of education at primary school to the overall theoretical context. In the first part of this thesis we bring up theoretical scope of the problematics of child's start of education. After the introductory definition and characteristics of a child's preschool age we attend to brief overview of the Czech historical progress of education and its transformation after the year 1989. The theoretical part of the thesis further addresses overall preparedness of a child towards education, the attendance itself and its adaptation. We introduce new roles of a pupil, parent, teacher and mutual cooperation of parents and a school. The concluding chapter comprises the parents' preparedness problematics, selection of a appropriate school for a child and an application. The empirical part addresses mapping of problematics of child's start of education at primary school. It introduces the quantitative natured research. A custom made anonymous questionnaire was used for gathering data. This questionnaire was filled in by 200 respondents. After data selection of invalid filled in questionnaires we got a sample of 194 respondents. Out of these 184 were women and 10 men in aged from 24 to 47. The data were processed in StatGraphics Plus application. The...