Název:
Vliv zprostředkovaného učení na rozvoj kognitivních funkcí u dětí mladšího školního věku
Překlad názvu:
The effect of mediated learning on the development of cognitive functions of younger school-age children
Autoři:
Janoušková, Lenka ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Tato práce se zabývá využitím Feuersteinovy teorie zprostředkovaného učení ve školní výuce první třídy základní školy. Shrnuje základní informace o Feuersteinově díle a teoriích zkušenosti zprostředkovaného učení a strukturální kognitivní modifikovatelnosti. Dále se věnuje uplatnění teorie zkušenosti zprostředkovaného učení ve výuce první třídy základní školy. V této souvislosti charakterizuje období mladšího školního věku a roli učitele. Ústřední téma práce, teorie zkušenosti zprostředkovaného učení, představuje přístup zaměřený na proces a strukturu myšlení. Aplikace této teorie je zacílená na celkový kognitivní rozvoj jedince, především na rozvoj myšlení. Hlavním cílem této práce je představit možnosti využití teorie zprostředkovaného učení ve školní výuce a přispět tak k šíření této u nás nově vznikající metodiky, kterou pokládám z hlediska pedagogické psychologie za obohacující a smysluplné rozšíření způsobu výuky významně podporující kognitivní vývoj dětí.The thesis is concerned with the application of Feuerstein's theory of mediated learning experience to teaching in the first year of primary school. It summarises basic information about Feuerstein's work, the theories of mediated learning experience and structural cognitive modifiability. It also deals with the application of mediated learning experience to teaching in the first year of primary school. In this respect, it characterises the period of early school age and the role of the teacher. The central theme of the work, the theory of mediated learning experience, is an approach targeted at the process and structure of thought. The application of this theory is aimed at the individual's general cognitive development, especially the development of the thinking process. The principal goal of the thesis is to introduce the possibilities of applying the theory of mediated learning to teaching in school and thus contribute to the spread of this methodology only recently introduced to the Czech Republic, which can be considered a helpful and meaningful way to enrich teaching and support the children's cognitive development.
Klíčová slova:
Feuersteinovo Instrumentální obohacení; metody výuky; mladší školní věk; Reuven Feuerstein; role učitele; rozvoj kognitivních funkcí; strukturální kognitivní modifikovatelnost; zkušenost zprostředkovaného učení; základní škola; development of cognitive functions; elementary school; mediated learning experience; Reuven Feuerstein; role of teacher; structural cognitive modifiability; teaching methods; The Feuerstein Instrumental Enrichment; younger school age