Název:
Nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem
Překlad názvu:
The Beginning of School Attendance and Possible Problems Connected With This Developmental Stage
Autoři:
Šporclová, Veronika ; Šulová, Lenka (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Souhrn Tématem diplomové práce je nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s tímto vývojovým mezníkem. V teoretické části diplomové práce se zabýváme teoretickými přístupy k vývoji dítěte a vývojovou úrovní dítěte v předškolním a mladším školním věku. Další část je zaměřena na školní zralost a připravenost dítěte. V kapitole, která je věnována vstupu dítěte do školy, uvažujeme o různých faktorech, jež mohou ovlivňovat školní úspěšnost prvňáčka i to, jak se ve škole cítí. Tématem empirické části jsou domácí úkoly a součinnost rodičů a školáků při domácí přípravě. Výzkum je součástí mezinárodního projektu, který je v textu krátce představen, jehož cílem je lépe porozumět problematice domácí přípravy do školy a roli jednotlivých klíčových aktérů. Kvalitativní studie sleduje průběh domácí přípravy, postoje dětí k domácím úkolům a také to, jak vnímají děti pomoc rodičů s domácími úkoly. V kvantitativní části sledujeme nakolik se shodují výpovědi rodičů a dětí v otázkách týkajících se průběhu domácí přípravy, pomoci rodičů s domácími úkoly a postojů k domácí přípravě. Klíčová slova: domácí úkoly, domácí příprava na školu, rodiče, žák, spolupráce, pomoc rodičů, předškolní věk, mladší školní věkThe theme of the thesis is the beginning of the school attendance and possible problems associated with this child development milestone. The theoretical part is focused on theoretical approaches to development of the child, the developmental level of pre-school and early school aged children. The next section deals with maturity and school readiness. Next chapter is devoted to the child's entry to the school. There we consider the various factors that might influence the first year pupil being successful at school and also how he feels at school. The theme of the empirical part is homework and the interaction between parents and school children in preparing for school. The research is the part of the international project briefly introduced in the text. The qualitative study follows the performance of homework, children's attitudes to homework and how children perceive their parents help with their homework. In the quantitative study we test the degree of statements of parents and children on issues related to homework, help with homework and attitudes to homework match. Key words: homework, home preparation for school, parents, pupil, cooperation, parental support, preschool age, school age
Klíčová slova:
domácí příprava na školu; domácí úkoly; mladší školní věk; pomoc rodičů; předškolní věk; rodiče; spolupráce; žák; cooperation; home preparation for school; homework; parental support; parents; preschool age; pupil; school age