Název:
Narativní a vizuální specifika ve filmové tvorbě Roberta Lepage
Překlad názvu:
Narative and visual specifics in the work of Robert Lepage
Autoři:
Stuchlý, Aleš ; Arbeit, Marcel (vedoucí práce) ; Čeněk, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá filmovou tvorbou kanadského režiséra, dramatika, herce, scénografa a divadelníka Roberta Lepage, který je dosud autorsky podepsán pod pěticí snímků, jež natočil v letech 1995-2003. Systematické a podrobné pojednání o úzce vymezeném tématu je zde vyvažováno odkazy ke kulturně-politickému kontextu provincie Québec, s jejímž historickým vývojem jsou Lepageovy filmy neodmyslitelně spjaty. Metodologicky se práce zaměřuje na stylovou analýzu a kontextuální interpretaci Lepageových filmů. Pro potřeby této práce byly použity některé neobvyklé termíny (např. kubistický narativ), jež mají přiblížit Lepageův fragmentární a z hlediska časoprostorových vztahů značně komplikovaný vyprávěcí styl. Cílem jednotlivých kapitol je především poukázat na fakt, jak pevně jsou autorovy formální postupy svázány s tematickou strukturou jeho děl, jíž vedle pátrání po identitě Québeku dominuje především touha přiblížit se pravdě o člověku jako takovém. Robert Lepage by měl po přečtení této práce natrvalo vstoupit do čtenářovy paměti jako tvůrce, který sice na poli divadla a opery dosáhl světového věhlasu, nicméně jeho filmová tvorba teprve čeká (zejména v Evropě) na své docenění.This thesis deals with the work of the Canadian filmmaker, playwright, actor, scenographer and theatre director Robert Lepage, who has until now shot five films during the period of 1995-2003. Systematic and detailed analysis of the chosen topic is accompanied by excursions into the cultural and political context of the Québec province, as Lepage's films are inherently connected with it. Methodologically the thesis is based on formalist analysis and contextual interpretation of Lepage's films. To describe Lepage's narrative style, fragmental and complicated in organization of time and space, the author has come up with a few unorthodox terms (such as "cubist narrative"). The aim of each chapter is to point out that in Lepage's films formal techniques are closely bound with the very nature of his works: searching for Québec's identity and the desire to approach the truth about man in general. After having read this thesis, the reader should conceive Robert Lepage as an author who has gained worldwide popularity in the field of theatre and opera, whose films, however, are still waiting (especially in Europe) to be recognized.