Název:
Třídnická hodina jako specifická náplň práce třídního učitele na 2. stupni základní školy v České republice
Překlad názvu:
Lesson with a form teacher as a specific part of the form teacher work for the lower secondary education in the Czech Republic
Autoři:
Bureš, Petr ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] The paper solves the issue of a lesson with a form teacher as a specific job of a form teacher at the lower secondary education in the Czech Republic. The objective of the paper is to clarify the manner how form teachers perceive and approach that lesson as their specific job. The theoretical part deals with a form teacher, his activities and competences. He analyses the class as a social group and determines the specifics of the lesson. The practical part describes the research preparation and the results. The investigation was performed using the method of a questionnaire at the selected elementary schools in the Czech Republic and the form teachers were the respondents. The findings are compared with the data from the professional literature and the practical conclusions are derived from the data collected. Key words Form teacher, school class, group dynamics, lesson with a form teacher, social skills.V diplomové práci je řešena problematika třídnické hodiny jako specifické náplně práce třídního učitele na 2. stupni základní školy v České republice. Cílem práce je objasnit, jakým způsobem vnímají a přistupují třídní učitelé k třídnické hodině jako ke specifické náplni své práce. Teoretická část se zabývá třídním učitelem, jeho činnostmi a kompetencemi, analyzuje třídu jako sociální skupinu a vymezuje třídnickou hodinu i s jejími specifiky. Popisu přípravy výzkumného šetření a jeho výsledků se věnuje praktická část. Šetření bylo realizováno metodou dotazníku na vybraných základních školách v České republice a respondenti byli třídní učitelé. Zjištění jsou porovnávána s údaji v odborné literatuře a ze získaných dat jsou vyvozovány závěry pro praxi. Klíčová slova Třídní učitel, školní třída, skupinová dynamika, třídnická hodina, sociální dovednosti.
Klíčová slova:
skupinová dynamika; sociální dovednosti; třídnická hodina; Třídní učitel; školní třída; Form teacher; group dynamics; lesson with a form teacher; school class; social skills