Název:
Technologie pro tvorbu vizuálních simulací reality, jejich dostupnost, využití v masmédiích a vliv na podobu mainstreamové kultury
Překlad názvu:
Technologies for visual simulation of reality, their availability and exploitation in mass media and their influence to the mainstream culture
Autoři:
Chalásová, Jaroslava ; Získal, Bohuš (vedoucí práce) ; Svobodová, Lucie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce zkoumá digitální vizuální efekt (vfx) jako technologii pro tvorbu vizuálních simulací filmové reality a jeho vliv na podobu současné hollywoodské kinematografie. Zaměřuje se zejména na průzkum narativních forem filmového vyprávění a stylu na základě srovnání výsledků bádání filmové teorie v klasické a post-klasické éře filmu. Nejprve analyzuje film jako klasické médium napříč paradigmaty, které ustanovuje poválečná filmová teorie. Pohlíží na film z ontologické perspektivy a pokládá si základní otázky vztahu filmové reprezentace k realitě. Poté film podrobuje metodologické analýze ze sémiotického hlediska, teorie narace, problematiky času a prostoru a v závěru první části se zabývá obecným vlivem technologií na filmový styl. Další čast je věnovaná historii počítačové grafiky (CG) ve filmu a popisu metod pro tvorbu digitálních vizuálních efektů. Zároveň také nastiňuje společenské a ekonomické proměny filmového média pod vlivem nových digitálních technologií. Technologické změny přivádějí film do postklasické éry, které patří předposlední blok této práce, zabývající se fenomény jako je intermedialita, hyperrealita, digitální montáž, nebo vizuální atrakce a jejich vlivu na narativní formy filmu a chápání syntetické reality. Závěr nabízí klasifikaci vfx a rozbor vybraného filmového díla na...This diploma thesis examines digital visual effects (vfx) as a technology for visual simulations of reality and its influence to the representation of contemporary Hollywood cinematography. It focuses mailnly on the exploration of narrative forms and style through the comparison of film theory research during classical and post-classical film era. First part analyzes the film as a classical medium through a conventional paradigm, which provides post-war film theory. It looks at film from an ontological perspective, asking the basic question about the relationship of film representations and reality.Then it examines film methodological analysis from a semiotics point of view, narrative theory, issues of time and space. The end of this section is devoted to the general impact of technology on cinematic style. Another section is devoted to the history of computer graphics (CG) in the film and describes methods for creating digital visual effects. It also outlines the social and economic transformation of film media under the influence of new digital technologies. Technological changes bring film into the post-classical era. The penultimate block of this thesis belongs to this era. It is dealing with phenomena such as intermediality, hyperreality, digital assembly or visual attraction, and their...