Original title:
Role školních knihoven v procesu rozvoje mediální gramotnosti v České republice
Translated title:
Role of school libraries in development of media literacy in the Czech Republic
Authors:
Topinková, Hana ; Landová, Hana (advisor) ; Drobíková, Barbora (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá možnosti zapojení školních knihovníků a informačních pracovníků do procesu rozvoje mediální gramotnosti na českých školách. Teoretická část práce stručně představuje obecnou rovinu problematiky mediální výchovy a mediální gramotnosti u nás a ve světě. Praktická část se svým výzkumem zaměřila na konkrétní cílovou skupinu - pražská gymnázia. Pomocí plošného dotazníkového šetření a pěti případových studií na vybraných pražských gymnáziích, mapuje současný stav realizace výuky mediální výchovy v České republice. V závěru práce jsou navrženy možnosti zapojení absolventů Ústavu informačních studií a knihovnictví do výuky mediální výchovy podle amerického modelu "teacher librarian" neboli učící knihovník.This diploma thesis examines the possibilities of involving school librarians and information specialists in the process of growth in media literacy at Czech schools. The theoretical part of the thesis briefly introduces the general issues of media education and media literacy in our country and abroad, while the practical part of the thesis based on its own research, focuses on a particular target group - Prague secondary schools ("gymnázium"). Using a questionnaire and five case studies conducted at selected secondary schools in Prague, it conducts a survey of the current situation of implementation of media education in the Czech Republic. The end of the thesis deals with some ideas of how to involve graduates of the Institute of Information Studies and Librarianship in teaching media education according to the American model of a "teacher librarian".
Keywords:
curricular reform; framework education program; high school; mass media; media center; media education; media literacy; school librarian; school library; teacher librarian; gymnázia; knihovník-učitel; kurikulární reforma; masová média; mediatéky; mediální gramotnost; mediální výchova; rámcový vzdělávací program; učící knihovník; školní knihovny; školní knihovník
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/46802