Název:
Souvislost profesního rozvoje ředitelů škol s fázemi jejich kariérové dráhy (z pohledu ředitelek, ředitelů mateřských škol Plzeňského kraje)
Překlad názvu:
Connection between headteachers' professional development and phases of their career (from the perspective of kindergarten headteachers in the Pilsen Region)
Autoři:
Adamová, Jitka ; Trojanová, Irena (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá aktuálním tématem, které je třeba řešit v souvislosti s prosazováním principu celoživotního učení v současné vzdělávací politice a s nutností systematické podpory ředitelů škol prostřednictvím vzdělávání a rozvoje po celou dobu jejich kariérové dráhy. V době, kdy se v závislosti na měnícím se okolním prostředím proměňují i role vedoucích pracovníků ve školství, je nezbytné, aby se s myšlenkami celoživotního rozvoje vedení škol zcela ztotožnilo. V tomto smyslu je též orientován výzkum. Jeho hlavním cílem je zmapovat aktuální stav pozornosti, kterou svému profesnímu rozvoji vedení mateřských škol Plzeňského kraje věnuje. Práce je zpracována v kontextu se zvyšováním hodnot lidského kapitálu jako nástroje adaptace na změny, které přináší současný svět, vychází ze studované teorie, z informací získaných dotazníkovým šetřením, i z vlastní zkušenosti autorky. Práce přináší náčrt vnímání aktuální podpory rozvoje a vzdělávání samotnými řediteli mateřských škol Plzeňského kraje v souvislosti se zvládáním všech fází v jejich kariéře a naznačuje, že v profesním rozvoji ředitelů škol přetrvávají slabá místa a samotný rozvoj vedoucích pracovníků ve školství není koncipován jako systém.The thesis deals with an actual topic which must be solved in connection with promotion of lifelong learning principle in educational policy and with the need of systematic support for head teachers such as education and development throughout their career. At this time the role of school leader is changing as a consequence of changing environment dependency. Therefore it seems to be necessary that school managements identify themselves with the ideas of lifelong learning. Research of this study is oriented in the same sense. Its main goal is to chart the actual state of attention which is paid by kindergarten leaders of the Plzeň Region to their professional development. The final study is elaborated in the context of human capital values increase as a tool for adaptation to changes brought by the contemporary world. The thesis flows from the studied theory, information got by a survey and the author's own experience, too. It brings an outline, how kindergarten directors in the Plzeň Region do perceive the actual development and educational support in the relation to managing all phases of their career, and it indicates that weaknesses remain in the professional head teachers' development and the development of school leaders itself is not conceived as a system.
Klíčová slova:
celoživotní učení; fáze kariérové dráhy; kariérová dráha ředitele; lidský kapitál; profesní rozvoj; career of a head teacher; director; human capital; lifelong learning; phases of career; professional development