Název:
Estetická revoluce a subjektivita
Překlad názvu:
The aesthetic revolution and subjectivity
Autoři:
Magid, Václav ; Petříček, Miroslav (vedoucí práce) ; Karásek, Jindřich (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je věnována otázce vztahu koncepce "progresivní univerzální poezie" Friedricha Schlegela k principu estetické autonomie jako ústřednímu rysu moderního pojetí umění. V polemice s názorem J. M. Bernsteina je zde hájena teze, že Schlegelova teorie nepředstavuje popření, ale naopak kritické rozvíjení estetické autonomie. Východiskem argumentace je interpretace romantické filosofie u Manfreda Franka. Práce je členěna do šesti kapitol. V prvních dvou kapitolách je podán základní nárys problematiky estetické autonomie umění jako souvislosti, v jejímž rámci má být zkoumána Schlegelova romantická estetika. Třetí a čtvrtá kapitola seznamují s hlavními prvky této teorie. Pátá kapitola shrnuje interpretaci Schlegelovy filosofie u Manfreda Franka. Šestá kapitola obsahuje rekapitulaci a následné zpochybnění argumentů J. M. Bernsteina, který tvrdí, že koncepce "progresivní univerzální poezie" vede ke "zbavení umění svéprávnosti ze strany filosofie". Na pozadí jejich kritiky je zde zformulován alternativní pohled, podle kterého Schlegel rozvíjí doktrínu estetické autonomie tím, že představu uměleckého díla jako aktuálního spojení přírody a svobody nahrazuje pojetím neadekvátnosti díla vzhledem k nekonečné ideji umění. Klíšová slova Friedrich Schlegel - raná německá romantika - progresivní...The thesis is dedicated to the question of relation of Schlegel's conception of the "progressive universal poetry" to the principle of the aesthetic autonomy as the central feature of the modern notion of art. Against the opinion of J. M. Bernstein the point of view is defended, according to which Schlegel's theory doesn't undermine but advances the aesthetic autonomy. The interpretation of romantic philosophy in work of Manfred Frank serves as a base for the argument. The thesis is divided into six chapters. The first two of them offer the basic outline of the problem of the aesthetic autonomy as the context in which Schlegel's romantic aesthetic is to be examined. The third and the forth chapters introduce the main elements of this theory. The fifth chapter summarizes Frank's interpretation of the philosophy of Friedrich Schlegel. The sixth chapter contains the resume and subsequent challenging of the argument of J. M. Bernstein, who argues that the conception of the "progressive universal poetry" leads to the "philosophical disenfranchisement of art". On the background of its criticism the alternative position is offered, which holds, that Schlegel advances the doctrine of the aesthetic autonomy by replacing the view of an artwork as an actual binding of nature and freedom with the notion of the...
Klíčová slova:
Friedrich Schlegel - raná německá romantika - progresivní univerzální poesie - ironie - estetická autonomie; Friedrich Schlegel - Frühromantik - progressive universal poetry - irony - aesthetic autonomy