Název:
Využití nových médií v muzeologii
Překlad názvu:
Use of new media in museology
Autoři:
Seyčková, Nina ; Stöcklová, Anna (vedoucí práce) ; Šlerka, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato práce, propojuje praktický projekt revitalizace Muzea Frani Šrámka v Sobotce s dostupnou teorií. Popsány jsou tři teoretické oblasti - muzeum, vzdělávání a nová média. Historicky jsou muzea demokratickými vzdělávacími institucemi. V současné době, muzea využívají zejména principů neformálního vzdělávání, které přináší větší diverzitu v přístupu k učení. Nová média jsou vhodným prostředkem k obohacení a realizaci neformálního vzdělání v muzeu. Muzea využívají nová média v různých formách. Tato práce se zaměřuje na dva způsoby využití nových médií - technologický a obsahový, který vychází z jejich charakteristiky. Centrálním argumentem práce je, že při přípravě expozic je podstatná celková koncepce a přístup - novomediální výstavu netvoří fakt, že součástí expozice je moderní technologie. Přínosem práce je popsání paralely mezi vlastnostmi nových médií a fungováním moderního muzea, aplikace teorie v praktickém projektu a analýza tvorby novomediálního muzea, což je v kontextu České Republiky zatím ojedinělé. Klíčová slova: nová media; muzeum; interaktivita; neformální vzdělávání; Web. 2.0This work connects a practical project, revitalization of Frani Sramka Museum in Sobotka, with available theory. Addressed are three theoretical areas - museum, education and new media. Historically, museums are democratic educational institutions. Currently, museums use mainly principles of non-formal education that displays higher diversity in learning approaches. New media are appropriate means of enrichment and practical application of non-formal education in museums. Museums use new media in diverse ways. This work addresses two uses of new media - technological and conceptual, which stems from the characteristics of new media. The argument of this work is that conceptual new-media approach should be the focus when preparing an exhibition - new-media exhibit is not created purely by incorporation of modern technology. The contribution of this work is a description of a parallel between new media characteristics and functioning of the museum, connection of theory to a practical project and analysis of new-media museum creation , which is up to now unusual in the Czech Republic. Key words: new media; museum; interactivity; non-formal education; Web 2.0
Klíčová slova:
interaktivita; muzeum; neformální vzdělávání; nová media; Web. 2.0; interactivity; museum; new media; non-formal education; Web 2.0