Název:
Přirozený dětský bilingvismus a trilingvismus - specifické aspekty,možnosti a meze.
Překlad názvu:
Early child bilingvism and trilingvism-specific aspects, possibilities and limits
Autoři:
Scholl, Lucie ; Gillernová, Ilona (oponent) ; Mertin, Václav (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato rigorózní práce je rozšířením mé diplomové práce Aktuální trendy v otázce dětského bilingvismu (2010) o specifickou oblast trilingvismu, a to jak v teoretické, tak v empirické rovině. Předmětem této práce je přirozený dětský bilingvismus a trilingvismus. V teoretické části práce je cílem podat ucelený přehled současného pohledu na problematiku bilingvismu a trilingvismu, s důrazem na shrnutí novějších odborných statí a výzkumů. V centru zájmu jsou především specifika vícejazyčného řečového vývoje, vliv na kognitivní funkce, otázka vzájemné vyváženosti jazyků, faktory úspěšné jazykové výchovy a poukázání na možnosti, ale i limity, které se v této oblasti ukazují. Empirická část je pojata jako mapující studie, sběr dat probíhal pomocí dotazníku pro rodiče a testování aktivní slovní zásoby u předškolních dětí. Původní výzkum pracoval s 25 dětmi z česko-německých bilingvních rodin. V nové fázi výzkumu byla zkoumána skupina 10 trilingvních dětí. Sběr i zpracování dat bylo shodné, ale hlavním cílem bylo hledat specifické charakteristiky, ve kterých se trilingvní a čistě bilingvní děti a rodiny liší. Z kvalitativní analýzy dat vyplývá, že v rámci výzkumného vzorku rodiče přistupují k bilingvní i trilingvní výchově velmi vědomě, a ani pokud jeden z rodičů nerozumí jazyku druhého, není to překážkou...This PhDr. thesis is an extention of my diploma thesis Current Trends in the Field of Child Bilingualism (2010). The new topic is the field of trilingualism. The subject of this thesis is the natural bilingualism and trilingualism in children. In the theoretical section, the work has the objective of providing a comprehensive overview of the current perspective on specific aspects, possibilities and limits of multilingualism, with emphasis on summarizing the latest studies and research. The empirical section of this thesis is drawn up as a mapping study. The original part analyses sample of twenty five pre-school children from Czech-German bilingual families and the new part analyses ten children from trilingual families. The families are studied for their strategies of bilingual/trilingual upbringing and the proportional representation of these languages in their children's everyday life. The data are analyzed with the aid of qualitative research methods. The principal method of collecting data from the parents in this regard was by a questionnaire. Further The Active Vocabulary Test ASWT-R was conducted on children from these families. With trilingualism there was a focus on specific aspects which differ from bilingualism. Qualitative analyses of the data showed the parents' approach to bilingual...