Název:
Charakteristika výchovného stylu současné české rodiny
Překlad názvu:
Characteristic educational style at contemporary Czech families
Autoři:
Benešová, Aneta ; Uhlířová, Jana (vedoucí práce) ; Voda, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá výchovným stylem v současné české rodině. Cílem práce je zjistit jak se výchovný styl rodiny mění z generace na generaci, jaké podněty ho ovlivňují a jak se mění úroveň vztahu mezi rodičem a dítětem. V teoretické části se autorka zabývá pojmem rodina, generace a výchovný styl. Ve výzkumné části autorka zjišťuje, že výchovný styl současných rodičů je liberálnější než výchovný styl předchozí generace. Dochází k posunutí vztahu rodič-dítě do partnerské roviny. V tomto vztahu se rozvíjí pozitivní přístup rodičů k dítěti a zvyšuje se otevřenost v kladení otázek, kde neplatí tabu. V důsledku toho dochází k proměně vztahu učitel- žák, ve kterém autorka sleduje obdobně změny jako ve vztahu rodič-dítě. Závěr práce potvrzuje naplnění cíle hypotézy výzkumné části. KLÍČOVÁ SLOVA: rodina, výchova, mezigenerační proměna, výchovný stylThis Diploma Thesis deals with the style of education in contemporary Czech family. The aims of this thesis are to ascertain how educational style diverge in generations, which stimuli affect it and determine the changes in relationship between parent and child. In the theoretical part of the paper the terms family, generation and educational style are defined. The practical part reveals the fact that education style of contemporary parents is more liberal than the one of previous generation. Thus, the shift from parent-child to partner relationship can be observed. This relationship supports the parent's positive attitude towards their child and frankness in mutual discussions. A result of previous statement is also the change of teacher-pupil realtionship where the similar stimuli can be observed. The conclusion passage confirms the veracity of aim of this thesis and hypotheses from the practical parts. KEYWORDS: family, education, intergenerational change, educational style
Klíčová slova:
mezigenerační proměna; rodina; výchova; výchovný styl; education; educational style; family; intergenerational change