Název:
Kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy
Překlad názvu:
Cooperative forms of learning and their use in the upper elementary school
Autoři:
Mitbauerová, Naděžda ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Pelikán, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na prvních stranách jsem se pokusila teoreticky zpracovat problematiku kooperace a jejího využití z několika různých hledisek. Hlavním cílem této práce bylo zjistit pohled pedagogů a žáků na kooperativní metody. Zda stejně tak, jak se píše v mnoha publikacích o kooperativním učení, považují kooperativní metody za vhodné, prospěšné a zábavné. Neopomenula jsem vymezení stěžejních pojmů. Kooperací jako takovou se ve společnosti zabývá nespočet vědních odvětví jako například sociologie, politologie, psychologie, ale i ekonomie, ekologie a v neposlední řadě didaktika a pedagogika jako taková. Základem pro můj výzkum bylo znát co nejvíce teoretických pohledů na kooperativní formy výuky. Aby zmapování dostupných poznatků o kooperativním učení a vyučování mělo nějaký smysl, součástí práce je i empirická část, která popisuje výzkumné šetření zaměřené na kooperativní formy výuky a jejich využití na druhém stupni základní školy a to od teoretické přípravy výzkumu, až po vlastní provedení výzkumu a vyhodnocení sebraných dat. Stěžejním cílem výzkumu bylo zjistit, jaký názor mají na kooperativní formy výuky žáci a pedagogové a také, jakou ze zvolených kooperativních metod považují za nejvhodnější. V závěru práce jsem se pokusila vytvořit přehled mnou získaných dat a jejich vyhodnocení. Klíčová slova: kooperace,...On the first pages I tried to theoretically process problems of cooperation and its use from different point of view. The main goal of this work was to discover the teachers' and students' approach on cooperative methods. If they consider them as appropriate, useful and funny as it's written in many other publications. I didn't forget to define essential concepts either. Cooperation itself is in the society dealed with many scientific sectors such as sociology, politic science, psychology, even economy, ecology and last but not least didactics and pedagogy itself. The base for my research was to know as many theoretical aspects on cooperative form of teaching. To make mapping of relevant knowledge about cooperative learning and teaching more meaningful, my work includes empiric part, which describes research survey focused on cooperative teaching form and its use on the second grade on the basic school. The crucial goal of research was to find out what opinion on cooperative forms of education do the teachers and students have and what cooperative method do they consider as the most appropriate. Start from theoretic research preparation and lead to own research performance and evaluation of gain data. In the end of my work I tried to create summary of gain data and their evaluation. Key words:...
Klíčová slova:
formy výuky; kooperace; metody výuky; skupinová práce; spolupráce; základní škola; Cooperation; elementary school; teaching forms; teaching methods; team work