Název:
Pojetí klíčových kompetencí u učitelů a problematika jejich aplikace do vyučování
Překlad názvu:
Conception of key competencies by teachers and a question of its application into teaching
Autoři:
Hartmannová, Eva ; Kasíková, Hana (vedoucí práce) ; Koťa, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou klíčových kompetencí a přednostně kompetencí k učení, jejím rozvojem, jejím pojetím učitelem a jeho aplikací této kompetence do vyučovací hodiny na 2. stupni základní školy. V teoretické části uvádím zašťítění klíčových kompetencí v kurikulárních dokumentech, vysvětlení klíčových pojmů a charakteristiky výukového procesu, které rozvoj kompetencí ovlivňují. Empirická část je kvalitativním výzkumem, při jehož provedení byly použity jako techniky sběru dat polostrukturovaný rozhovor a zúčastněné pozorování. Rozhovory byly vedeny s učitelkami 2. stupně základního vzdělávání, jejichž vyučovací hodiny pak byly navštíveny a během a po pozorování byl vyplňován pozorovací arch, který skrze specifické kategorie hodnotí míru rozvoje kompetence k učení.My thesis explores the pedagogical issue of key competencies, it especially focuses on learning competency, its development, teacher's concept of the competency and its application into learning at a secondary school. The theoretical part introduces main terms and concepts and the characteristics of educational process, which influence development of competencies. The research part is a qualitative research. The data have been collected through observations in class and semi-structured interviews. The interviews were held with teachers of the secondary schools, which were observed afterwards. Within these lessons was filled in a special observation form which evaluates through specific categories how effectively is learning competency being developed.
Klíčová slova:
kompetence; kompetence k učení; výuková metoda; výuková strategie; competence; educational strategy; learning competence; teaching method