Original title:
Reflexe prvního ročníku státních maturit
Translated title:
First grade of state graduation reflection
Authors:
Vejvoda, Michal ; Trojan, Václav (advisor) ; Bříza, Kamil (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem bakalářské práce je reflektování nově zavedené státní maturity a jejích výsledků v prvním roce jejího spuštění. Práce si klade za cíl představení pozitivních a negativních dopadů, které státní maturita přinesla, zejména vzhledem k nárokům na práci vedení škol. Teoretická část práce se zaměřuje na seznámení s novou podobou maturitní zkoušky a jejími proklamovanými cíli, dále pak analýzou výsledků, kterých maturující žáci dosáhli, a rovněž změnami, ke kterým tvůrci státní maturity přistoupili po zkušenosti s jejím prvním ročníkem. Vychází zejména ze zveřejněných z článků a analýz v běžných i profesně učitelských médiích, z odborných publikací, oficiálních internetových stránek MŠMT a CERMAT. Praktická část práce se soustředí na analýzu výsledků dotazníku pro ředitele gymnázií a SOŠ, který měl za úkol zmapovat, jakým způsobem ovlivnilo nové pojetí maturity jejich práci. První ročník státní maturity přinesl výrazné rozdíly ve výsledcích jednotlivých škol a významný posun neúspěšnosti oproti letům předchozím. Výzkum poukázal na to, že vedení škol muselo na změnu pojetí maturit reagovat a v závislosti na typu školy mu více či méně přizpůsobovat ŠVP, učební plány či styl výuky dotčených předmětů. A rovněž na řadu negativních aspektů, které změněné pojetí maturity přineslo.The subject of this work is a reflection on the newly introduced state graduation and its results in the first year of its launch. The work aims to show the positive and negative impacts brought by the state graduation, particularly in relation to the claims put on the school management. The theoretical part focuses on introducing a new form of school-leaving examination and its proclaimed goals, then analyzing the results achieved by the pupils and also changes which authors of state graduation approached the experience with its first year. It is mainly based on published articles and analyzes of general pedagogical and professional media, from professional publications, the official website of The Ministry of Education, Youth and Sports (MEYS, MŠMT in Czech) and CERMAT (Centre on Measurement in Education). The practical part is focused on the result analysis of the questionnaire survey for directors of high schools and colleges that was supposed to map out how the new concept of graduation affected their work. The first year of state graduation produced significant differences in the results among the individual schools and a significant increase of the failure as compared to preceding years. The research points out that the school management had to react to the new concept graduation depending...
Keywords:
CERMAT; college directors; high school directors; state graduation; state graduation 2011 results; CERMAT; státní maturita; výsledky maturity 2011; ředitelé gymnázií; ředitelé SOŠ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/40646