Název:
Funkce fantaskních motivů v současné české literatuře pro děti
Překlad názvu:
Function of Fanciful Motives in Present Czech Literature for Children
Autoři:
Havlová, Jana ; Brožová, Věra (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Resumé Ve své diplomové práci, která nese název "Funkce fantaskních motivů v současné české literatuře pro děti", se snažím nejprve teoreticky proniknout do problematiky fantastické literatury a fantaskních motivů. Následně se zmiňuji o životě a tvorbě jednotlivých autorů a zabývám se rozborem jejich literárních děl s dětským hrdinou a fantaskním motivem. Texty vhodné k interpretaci jsem volila na základě následujících podmínek: jedná se o prózy intencionálně určené dětem a mládeži; existuje realistická rovina příběhu a do ní je začleněna oblast fantastická; pokud se dostáváme do fantazijního světa, tak je logicky zakomponován do fikčního světa odpovídajícího našim každodenním zkušenostem a tento neskutečný svět se také vztahuje k reálnému životu; fantaskní motiv má svou specifickou funkci; fantaskní motiv vystupuje jako rovnocenný prvku realistickému. Konkrétně jsou v diplomové práci rozebírány tyto prózy: Ema a kouzelná kniha Petry Braunové, Kouzelný svět Gabriely Pavla Brycze, Začarovaná třída Ivony Březinové, Lenka a Nelka neboli AHA Daniely Fischerové, Kouzelné soboty Miloše Kratochvíla, Strašidla z Nerudovky Ivany Vostřákové a knihy Ivy Procházkové Středa nám chutná, Hlavní výhra, Soví zpěv, Jožin jede do Afriky, Eliáš a babička z vajíčka, Kam zmizela Rebarbora? a Myši patří do nebe. Zmiňuji se o...In my thesis paper entitled "The Function of Fanciful Motives in Present Czech Literature for Children" I begin by theoretically exploring the problems of fantasy literature and fantasy motifs. I then discuss the lives and work of various authors and focus on an analysis of their literary works with child heroes and fantasy motifs. I have selected texts for interpretation on the basis of the following conditions: the books are specifically intended for children and adolescents; the stories have a realistic level and the fantasy area is somehow part of this; the fantasy world is logically incorporated into the fictional world corresponding to our everyday experiences and this imaginary world therefore applies to real life; the fantasy motifs serve a specific function; and the fantasy motifs appear as an equal element to the realistic ones. The following works in particular are examined in this thesis paper: Emma and the Magic Book by Petra Braunová, Gabriela's Magic World by Pavel Brycz, The Enchanted Classroom by Ivona Březinová, Lenka and Nelka or AHA by Daniela Fischerová, The Magic Saturdays by Miloš Kratochvíl, Ghosts from Nerudova Street by Ivana Vostřáková and the books Wednesday Tastes Good, The Main Victory, The Owl's Song, Jožin goes to Africa, Eliáš and the Grandma from the Egg, Where has...