Original title:
Venkovský učitel Jaroslav Petr a jeho odkaz současnému školství
Translated title:
The Rural Teacher Jaroslav Petr and His Legacy to Contemporary Education
Authors:
Martincová, Petra ; Váňová, Růžena (advisor) ; Kasper, Tomáš (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá osobností venkovského učitele Jaroslava Petra (1862-1922), který se navzdory překážkám v podobě izolace, konzervativních kolegů, nadřízených i tehdy velmi vlivné katolické církve, významně podílel na reformách českého školství v období jejich přípravné etapy (přelom 19. a 20. století). Odmítal herbartismus, prosazoval pedagogiku zaměřenou na dítě, volnou školu, činnou školu, atd. Především byl ale jedním z prvních pedagogů, kteří si uvědomili význam prostředí, v němž dítě vyrůstá a žije, na vývoj jeho osobnosti, a nutnost při výuce z tohoto prostředí vycházet. Byl naším nejvýznamnějším představitelem tzv. pedagogického regionalismu, a autorem na něm založené Prvouky na škole venkovské. Zabýval se i dalšími problémy specifickými pro venkovské školy. Jeho pozornost ale velkou měrou přitahovala také literatura pro děti a mládež. Podrobil ji nevybíravé kritice ve stovkách recenzí především v časopisech Škola našeho venkova a Pedagogické rozhledy, sestavil seznam četby vhodné pro děti a mládež, inicioval vydávání umělecky kvalitní literatury pro děti a mládež.The thesis seeks to introduce and systematize the work of a long-time forgotten rural teacher Jaroslav Petr (1862-1922). Today basically unknown, he once was an important figure in the pedagogic circles. Although isolated, misunderstood and boycotted by conservative colleagues as well as by then highly influential Catholic authorities, he strived for emancipation of Czech schools within the Habsburg monarchy and especially for modernization of elementary education (refusing herbartianism, promoting hands-on teaching, free school, child-centered approach and other modern concepts). Naturally, he mainly addressed rural-specific challenges. As one of the first Czech education workers he realized the important impact of environment on the development of a (child's) personality, developed so called pedagogic regionalism and accordingly is an author of an innovative model textbook called Elementary teaching for rural schools (Prvouka na škole venkovské) which is based on its principles. At the same time, Petr was alarmed by the low quality of literature written for children or chosen for children to read, and strived for improving it - he wrote numerous literary reviews, essays on how children literature should look like, proposed reading lists, edited several children's readers with special emphasis on folk...
Keywords:
beginning of 20th century; children literature; Czech elementary schools in the late 19th; elementary teaching; reform pedagogy; regionalism in education; rural education; literatura pro děti a mládež; obecné školství přelomu 19. a 20. století; prvouka; reformní pedagogika; regionalismus v pedagogice; venkovské školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/36849