Název:
Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989
Překlad názvu:
Regionalistic Issues in textbooks of Civic Education after 1989
Autoři:
Havlice, Martin ; Dvořáková, Michaela (vedoucí práce) ; Havlínová, Ivana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vlastivědné učivo v učebnicích Výchovy k občanství na ZŠ po roce 1989 Resumé Diplomová práce se věnuje zejména učebnicím občanské výchovy v období po roce 1989 do současnosti. Uvádí rekapitulaci vývoje občanské výchovy jako vyučovacího předmětu a také vznik a vývoj vlastivědného přístupu. Obsahuje seznam všech učebnic občanské výchovy v tomto období s doložkou MŠMT pro použití na základních školách či víceletých gymnáziích včetně učebnic pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním tématem diplomové práce je analýza postavení vlastivědného učiva v současném základním vzdělávání se zaměřením na 2. stupeň a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. V této souvislosti je rekapitulována poslední významná kurikulární změna českého školství v podobě Rámcového vzdělávacího programu s důrazem na postavení vlastivědného učiva. Posledním cílem práce a současně její praktickou stránkou je identifikace a rozbor historické náplně vlastivědného učiva v současných učebnicích občanské výchovy, její komparace se současným stavem historického poznání a poukázání na časté historické nepřesnosti a stereotypy, které se v historických tématech vlastivědného obsahu učiva občanské výchovy vyskytují. Závěr je věnován snaze vyvodit ze závěrů práce doporučení využitelná při tvorbě učebnic občanské výchovy.Regionalistic Issues in textbooks of Civic Education after 1989 Summary This thesis focuses on civic education textbooks in the period after 1989 to the present. It includes recapitulation of the development of civic education as school subject and of the regional approach too. Contains a list of all the civics textbooks authorized the Ministry of Education for use in primary schools and grammar schools, including textbooks for pupils with special educational needs. The main topic of this thesis is to analyze the status of regionalist curriculum in basic education, while focusing on the 2nd degree and equivalent years of grammar school. In this context, it recapitulated the last major curriculum change in the Czech education system in the form of general educational program with emphasis on the status of regionalist curriculum. The last purpose of the work and its practical aspect is the identification and analysis of the historical homeland of the current contents of civics textbooks, its comparison with the current state of historical knowledge and pointing out the frequent historical inaccuracies and stereotypes, which are topics of regional history in the historical content of the curriculum of civics occur. The conclusion is devoted to recommendations which will be used in the creation of civics textbooks.
Klíčová slova:
učebnice; vlastivěda; výchova k občanství; civic education; regionalistic issues; textbooks