Název:
Obraz médií v československém filmu 1930 až 1949
Překlad názvu:
x
Autoři:
Kliment, Michal ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Šobr, Michal (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Rigorózní práce Obraz médií v československém filmu 1930 až 1949 prezentuje roli médií a jejich profesních představitelů v československých celovečerních hraných filmech vyrobených mezi lety 1930 a 1949. Práce si klade za cíl popsat, jakým způsobem tento obraz ovlivňovaly technologické, sociální a politické proměny této doby. Vedlejším záměrem bylo ukázat, jakým způsobem na tehdejší filmové tvorbě participovali soudobí českoslovenští i zahraniční novináři. Úvod vymezuje filmové tituly určené k primární a sekundární analýze této práce. Pro primární analýzu byly vybrány snímky, které významným způsobem zobrazovaly soudobá média (zejména tisk, rozhlas, filmové a agenturní zpravodajství a nastupující vynález televise) či jejich profesní představitele. Pro sekundární analýzu byly vybrány snímky, které zobrazovaly soudobá média či jejich profesní představitele okrajovým způsobem. První kapitola také uvede stručný přehled krátkometrážní tvorby zobrazující média a také snímků, které s mediální tematikou nepřímo souvisí. Druhá kapitola poskytuje historický kontext zkoumaného období s důrazem na sociální, technologické a politické proměny. Třetí část popisuje klíčové reprezentace médií a jejich představitelů ve filmových textech primární analýzy, tj. prezentuje relevantní části obsahu těchto děl. Následující čtvrtá...The rigorous thesis The Picture of the Media in the Czechoslovak Film from 1930 to 1949 presents the role of the media and their representatives in the Czechoslovak feature pictures released from 1930 to 1949. Its aim was to introduce the picture of the media in these two decades as well as to describe how this picture was influenced by the technological, social, and political changes in this period. The second purpose of the thesis was to present how the cinematography was connected with the contemporary journalists, both Czechoslovak and foreign ones. The opening part of the thesis defines the analyzed pictures and the reasons of their enlistment into the analysis - the presentation of the media (the press, the radio, the press agency, the newsreel, and developing television) or their representatives. The pictures were divided into two selective sets. The primary analysis contains the pictures with significant representation of the media. The secondary analysis contains the pictures with marginal representation of the media. This chapter resumes also the shortcut pictures with the representation of the media and the pictures indirectly related to the media. The following second chapter summarizes the historical context of the involved period with the stress on the social, technological, and economic...
Klíčová slova:
30. léta 20. století; 40. léta 20. století; film; média; novináři; Československo; československá kinematografie; žurnalistika; 1930's; 1940's; Czechoslovak cinematography; Czechoslovakia; journalism; journalists; media; picture