Název:
Rodina v moderním americkém dramatu
Překlad názvu:
Family in modern American drama
Autoři:
Hovorka, Jan ; Wallace, Clare (vedoucí práce) ; Ulmanová, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This work analyses the American family in context of society and its demands. It focuses on the cannonical works of the Modern American drama, namely plays of Tennessee Williams, Arthur Miller, Edward Albee, Sam Shepard and David Mamet. The playwrights are analysed in two distinctive groups according to similar themes they share. Tennessee Williams and Arthur Miller depict the family under increasing pressure from the outside as well from the inside. The unit disintegrates, members of the family escape and thus the unit loses its funtions. The pressure is imposed by the tenets of the American mythology that governs the society, which, in turn, influences the family. The common theme of the first group of playwrights is the feeling of loss. This comprises of two dimensions - spatial and tempoval. The second group of playwrights share the same theme of loss with its spatial and temporal implications. They are characteristic by their distinctive use of language that depicts the prevalent sense of doom, apocalypse, futility and sterility. The search for identity is also implied by the restlessness of characters. The detrimental effect of harsh business environment on the family is explored with regards to masculinity. The work shows the family in the context of the 1950s, an era when the family was elevated to...Tato práce analyzuje americkou rodinu v kontextu společnosti a jejich požadavků. Předmětem analýzy jsou stěžejní kanonické hry moderního poválečného amerického dramatu. Řadí se mezi ně tito autoři: Tennessee Williams, Arthur Miller, Edward Albee, Sam Shepard a David Mamet. Dramatiky lze rozdělit do dvou výrazných skupin, které jsou si tematicky velmi blízké. V první skupině je Tennessee Williams a Arthur Miller, kteří poukazují na rodinu pod rostoucím tlakem jak zevnitř tak zvenku. Rodina se rozpadá, členové rodiny se snaží uniknout dusivé atmosféře domova a tím rodina ztrácí svou důležitou funkci. Tlak je výslednicí působení několika sil, hlaví z nich je hluboce zakořeněná americké mytologie, která je nedílnou součástí společnosti a která silně ovlivňuje i rodinu. Společným tématem první skupiny je pocit ztráty. Tento má dvě dimenze - prostorovou a temporální. Druhá skupina dramatiků popisuje stejné téma ztráty a jeho prostorové a časové dopady. Tyto dramatiky spojuje charakteristický styl a účel používání jazyka, který zachycuje převládající pocit zkázy, apokalypsy, marnosti a pustoty. Hledání vlastní identity je je v hrách naznačeno stejně jako neblahý účinek drsného kapitalistického prostředí působící na rodinu. Hry popisují svazky v kontextu poválečných padesátých let, kdy rodina byla považována a...
Klíčová slova:
Americká mytologie; Americký sen; boj o moc; falešné iluze; identita; maskulinita; Moderní Americké drama; pocit ztráty; rodina; rozpad rodiny; společnost; American Dream; American mythology; disintegration of family; false illusions; family; feeling of loss; identity; masculinity; Modern American drama; power struggle; society