Název:
Postoj učitelů k nové kurikulární reformě
Překlad názvu:
Attitude of teachers to the new curriculum reform
Autoři:
Zelená, Lucie ; Basl, Josef (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je pojata jako kvantitativní výzkumná studie. Její snahou je zachytit názor a postoj učitelů české základní školy na novou kurikulární reformu, která oficiálně vstoupila do praxe v roce 2005 v podobě Rámcových vzdělávacích programů. Nový systém kurikulárních dokumentů nahrazuje původní vzdělávací programy s centrálně danými osnovami a rozšiřuje tak do značné míry autonomii škol a pedagogických pracovníků, jejichž úkolem bylo vytvořit si vlastní školní vzdělávací program. Vedle proměny cílů případně obsahové stránky základního vzdělávání se zároveň mění i role a očekávání spojená s profesí učitele. Cílem šetření je zjistit a popsat, obecný názor učitelů na tuto změnu pojetí vzdělávání a její přínos na úrovni povinné školní docházky. Dalším úkolem je ukázat, jak učitelé hodnotí bariéry a své vnitřní motivace spojené s realizací reformních kroků na školách a jak se tyto bariéry promítají do jejich celkového postoje k reformě. Výzkum bude dále zjišťovat, jak učitelé vnímají změny, jež na školách proběhly od zavedení reformy do praxe a které prvky považují v souvislosti s její realizací za problematické. Cílem výzkumu je též zjistit, jak učitelé hodnotí svou vlastní snahu o implementaci změn do vlastní pedagogické praxe.Diploma thesis is designed as quantitative research study. The aim is to find out the opinion and attitude of teachers from Czech primary schools concerning the new curriculum reform, which has officially come into use in the form of Framework Educational Program in 2005. The new system of curriculum documents replaces the former educational programs based on centrally imposed curriculum and thus broadens the autonomy of teachers and school institutions, who were assigned to prepare their own school educational program. Besides the changes both in the main objectives of primary education and to some extend in the educational content, there has also been a shift in the role and expectations related to the teacher profession. The main purpose of the study is to find out and describe teacher's prevailing opinion of such change in the educational concept and its benefits at the level of compulsory education. Another aim is to present, how teachers perceive the barriers and inner motivations related to these reform changes in schools, and how these barriers affect the overall attitude towards the reform. The research will also show how the changes in schools since the formal reform introduction are evaluated and which parts of the reform realization and to what extend are considered problematic. At last, the...
Klíčová slova:
Kurikulární reforma; postoj učitele; Rámcové vzdělávací programy; vzdělávání; Curriculum reform; education; teacher attitude; The Framework Educational Program