Název:
Spolupráce rodiny a školy
Překlad názvu:
Family and school cooperation
Autoři:
Jílková, Lucie ; Linková, Marie (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Podstatou diplomové práce je ukázat na problematiku spolupráce rodiny a školy, jakým způsobem probíhá a co je třeba udělat proto, aby se zlepšila. Práce je zaměřená na hlubší teoretické uchopení tématu spolupráce rodiny a školy s následným výzkumem zabývajícím se spoluprácí na základní škole. Věnuje se explorativní metodě dotazování (také formou mých internetových stránek) sou- časných i budoucích pedagogů základních škol a rodičů. Práce se zaměřuje na současné komunikační formy mezi školou a rodiči, jejich zkvalitněním a zefektivněním. Na rodiče hledí jako na "zákazníka , "partnera nebo "občana . Tento pohled je založen na empirickém výzkumu Milady Rabušicové a Milana Pola, který vychází ze zkoumání spolupráce v brněnských základních školách. Uvedeny jsou také modely vztahů mezi rodinou a školou podle Birte Ravnové. Práce představuje vymezení pojmů rodina (dle různých odborníků), funkce ro- diny a typ rodiny (dle "Dotazníku funkčnosti rodiny ). Dále nás seznámí se školním klimatem a jeho prostředím, sociálním klimatem školy, pozitivním klimatem školy a jeho důležitými znaky podle Heleny Grecmanové. Jsou zde také představeny modely komunikace v alternativním školství se zamě- řením na vzdělávací program "Začít spolu a Základní školu Marie Montessori, s velkým důrazem na partnerství školy, rodiny a širší...The bases of this diploma thesis are a family and school cooperation, means of cooperation and ways leading to a cooperation improvement. The submitted work deals with theoretical aspects of the family and school co- operation and a report from a practical investigation on this subject executed at the primary school follows. The research is based on the exploring method of an interview (i.a. via web pages created by myself) for current and future teachers at primary schools and for parents. The work focuses on upgrading and reengineering of communication forms be- tween schools and parents. The parent is considered as a "consumer , a "partner or a "citizen . This point of view is based on the empirical research of the family and school cooperation by Milada Rabušicová and Milan Pol. This research has been executed at the primary schools in Brno. Next, the models of family and school partnerships in accordance with Birte Ravnová are also introduced. A definition of terms: a family (by several experts), a function of family and type of family (in accordance with so-called a "Functionality of family questionnaire ) is introduced. Next terms as: a school and social atmosphere, a school environment, a positive school atmosphere (and its important character in compliance with Helena Grecmanová) are also presented....
Klíčová slova:
alternativní školství; komunikační metody spolupráce; rodina; spolupráce rodiny a školy; škola; školní klima; alternative schools; communication methods of cooperation; family; family and school cooperation; school; school clime