Název:
Studie vlivu dlouhodobého psychoterapeutického výcviku SUR na své absolventy
Překlad názvu:
Study of the efects of long therm psychoterapist training SUR on its graduates
Autoři:
Pavelková, Kateřina ; Šípek, Jiří (vedoucí práce) ; Junková, Vendula (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmětem této rigorózní práce je studium vlivu absolvování dlouhodobého sebezkušenostního výcviku systému SUR na osobnost jeho frekventantů. Teoretická část práce se věnuje vymezení systému SUR, jeho teoretického základu a současnou podobou výcvikového systému. Zpracovává poznatky o osobnosti a jejím růstu. Hovoří o dynamické psychoterapii, ze které systém SUR vychází a o jejím pojetí osobnosti. Teoretická část dále vymezuje, které psychoterapeutické prostředky jsou využívány ve výcviku systému SUR. V neposlední řadě se věnuje faktorům osobnosti, které ovlivňují úspěšnost psychoterapeuta. Praktická část rigorózní práce popisuje longitudinální studii frekventantů výcviku systému SUR. Pomocí kvantitativních metod studuje osobnostní růst absolventů výcviku a porovnává jej se stavem běžné populace, která výcvik nepodstoupila. Další fáze výzkumu se zabývá kvalitativní analýzou semistrukturovaných individuálních rozhovorů s výcvikovými lektory, jejímž cílem je podat zprávu o efektivitě dlouhodobého sebezkušenostního výcviku SUR. Provedená kvalitativní analýza rovněž rozšiřuje výsledky kvantitativní fáze výzkumu. V praktické části jsou podrobně popsány metody výzkumu a jeho výsledky. V závěru jsou diskutovány výstupy a jsou navrženy možné směry dalšího bádání. klíčová slova: SUR, psychoterapeutické výcviky,...This thesis investigates effects of long-term SUR therapist training on its participants' personalities. In theoretical part of the thesis the author defines SUR psychotherapy system, describes its theoretical background and nowadays representation of the training system. She surveys knowledge about personality and its growth. Dynamic psychotherapy as a theoretical source of SUR is described as well. She elaborates specific means used in training process that directly influence personality of the participants. She also investigates personality traits of therapist that determine success of the therapy. Practical part of the thesis describes longitudinal quantitave study of participants undergoing 5-years training in SUR therapy. Personal growth of the participants is studied and compared to general population that have not undergone such a training. Next phase of the research is dedicated to qualitative analysis of semistructured individual interviews with therapist training lecturers aiming to study effectivity of long-term psychotherapist training in SUR system. Another objective of this analysis is to extend results gained in the quantitative phase of research. Research methods and research findings are described in detail. In the conclusion the author discuses her findings and proposes new directions for...