Název:
Modelování prostorových interakcí na příkladu krajských měst
Překlad názvu:
Modeling spatial interactions on the example of the regional cities
Autoři:
Zelenka, Jaroslav ; Marada, Miroslav (vedoucí práce) ; Chmelík, Jakub (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Vedení a plánování dopravy se stává důležitější z hlediska neustále narůstající intenzity prostorových interakcí, které jsou stále ve většině případů realizovány skrze dopravní sítě. Proto tímto specifickým problémem se v rámci dopravní geografie lze zabývat například za pomoci modelování prostorových interakcí. Obecným cílem předkládané diplomové práce je modelování prostorových interakcí a jejich následná komparace s dopravní intenzitou při použití kalibrace za účelem predikce hodnot reálných toků v budoucnu při zohlednění plánovaných změn v dopravní síti. Hlavním použitým metodologickým nástrojem je gravitační model aplikovaný na příkladu krajských měst Česka. Na základě výsledků lze konstatovat, že střediska s menší významností sledovaných vztahů se vyznačují vzdálenější polohou vůči většině center, malým počtem obyvatel, nízkou intenzitou modelových interakcí a nižšími hodnotami dopravních intenzit se sousedními centry. Se samotným růstem střediska se zvyšuje i jeho rozsah interakcí s ostatními středisky. Klíčová slova: modelování prostorových interakcí, gravitační model, modelová interakce, dopravní intenzita, krajská městaManagement and planning of transportation is becoming more important in terms of continuously growing intensity of spatial interactions, which are still mostly realized through transport networks. That's why we can deal with this specific problem of transportation geography using for example spatial interactions modeling. The general aim of the thesis is modeling of spatial interactions and their subsequent comparison with real flows by using calibration in order to predicate the future value of flows taking the planned changes in the transport network in consideration. The main tool used to achieve the goal of the thesis is the gravity model which was applied on the example of regional capitals in the Czech Republic. Based on accomplishments we may say, that centers with lower significance of monitored relations are characterized by further location towards most centers, small number of inhabitants, low intensity of model interactions and lower values of transport intensities with neighboring centers. With the center growth itself, its range of interactions with other centers grows as well. Key Words: spatial interactions modeling, gravity model, model interaction, transport intensity, regional capitals
Klíčová slova:
dopravní intenzita; gravitační model; krajská města; modelová interakce; modelování prostorových interakcí; gravity model; model interaction; regional capitals; spatial interactions modeling; transport intensity