Název:
Pedagogická diagnostika školní připravenosti dítěte před vstupem do základní školy
Překlad názvu:
Pedagogical diagnosis of a child's school preparedness before entering the primary school
Autoři:
Matějková, Ladislava ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Kucharská, Anna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
dan
Abstrakt: [eng][cze] This Diploma Thesis deals with a factor analysis that influences preparedness of a child to start basic education with respect to expected competencies at the end of the preschool period. The theoretical part processes general information about contributions of the pedagogical diagnostics for the specific skill development that are necessary in the 1st class of the basic school. The Diploma Thesis aim was to discover an educational level of children by means of the test "Risks of reading and writing derangement for an early maturing school-child" (Švancarová, D., Kucharská, A., 2001) and the test "Prevention of learning derangements" (Sindelárová, B., 1996); further to compare discovered data mutually, to compare influence of the "Program for phonemic awareness development" on the traditional educational approaches to preparedness of children to school education, to discover how the teachers in kindergartens work with children before entering the basic school. Further the Thesis focused on a research if kindergarten teachers use diagnostic tools for active development and teaching of children before entering the basic school.Diplomová práce se zabývá analýzou faktorů ovlivňujících školní připravenost dítěte pro zahájení školní docházky z hlediska očekávaných kompetencí na konci předškolního období. Teoretická část zpracovává obecné informace o přínosu pedagogické diagnostiky pro rozvoj specifických dovedností potřebných v 1. třídě ZŠ. Cílem průzkumu diplomové práce bylo zjistit úroveň školní připravenosti dětí za pomoci testu Rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky (Švancarová,D., Kucharská,A., 2001) a testu Předcházíme poruchám učení (Sindelarová, B, 1996); zjištěné údaje vzájemně porovnat, srovnat vliv Programu pro rozvoj fonematického uvědomování s tradičními výchovně vzdělávacími přístupy na školní připravenost dětí, zjistit, jakým způsobem pracují učitelky v mateřských školách s dětmi před vstupem do základní školy; zda učitelky mateřských škol využívají diagnostické nástroje k aktivnímu rozvoji a učení dětí před vstupem do základní školy.