Název:
Vybrané psychologické souvislosti změn v profesi učitele a jeho přípravě
Překlad názvu:
Selected psychological connections of changes in teachers' profession and their profesional preparation
Autoři:
Štětovská, Iva ; Gillernová, Ilona (vedoucí práce) ; Vališová, Alena (oponent) ; Dobrovská, Dana (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zamýšlí nad souvislostmi proměn společnosti a jejich dopady do života školy a profese učitele. Podrobně se zabývá souvislostmi změn v životě společnosti a jejich dopadem na instituce, resp. na instituci školy. Je diskutováno postupné oslabování pouhé vzdělávací funkce školy a posun její společenské odpovědnosti směrem ke společenským závazkům výchovným, resp. socializačním. V důsledku uvedených změn pak autorka zaměřuje pozornost zejména na konkrétní situaci učitele, zejména na problematiku proměn jeho profesních činností. Práce se pokouší vymezit, co se objevuje v kompetencích učitele nového, co v současné dominuje v jeho práci. Klade si rovněž otázku, jaké nové nároky tato situace změn klade na profesní přípravu učitele. S ohledem na stěžejní postavení práce se vztahy v současné základní škole se následující text zabývá komunikací jako oblastí, v níž se vztahovost ve škole realizuje především. Podrobně je pojednána problematika sociální opory, která je velmi významným činitelem v práci učitele. Na to navazují možné způsoby práce s bezpečnou zpětnou vazbou. Zde jako příklad slouží uvedení do metody videotréninku interakcí a aplikace bálintovských skupin do práce učitele. V oblasti psychologických souvislostí a dopadu vztahové práce učitele se autorka zaměřuje na problematiku souvisejících zejména...The thesis introduces a rather unusual continual discussion concerning the context of social changes and their impact on school life, pre-gradual preparation, and professional achievement of teachers. The text surveys the connectedness between recent social changes and the development of professional institutions, especially schools. The author considers gradual weakening of primarily educational function of schools and their shift of social responsibility toward educative and socializing commitments. As a consequence of such changes special attention is paid to current teachers' position and modifications of their professional activities. The author attempts to state new teachers' competences and highlights of their work. She asks what new demands can be observed in the course of teachers' professional preparation. Regarding the key position of relationships at current schools, the text focuses on communication patterns at school, which are fulfilled via relationships. The author discusses social support problems in details as they represent a crucial factor of teachers' work. The text introduces various approaches to a safe feedback to teachers. Particular examples include methods of video- interaction guidance and Balint groups applied to teachers' work. Regarding psychological applications and the...