Název:
Mezi Prahou a Vídní. Hermann Bahr a J.S. Machar v prostorech (středo)evropského modernismu
Překlad názvu:
Between Prague and Vienna. Hermann Bahr and J.S. Machar and the spaces of (Central) European Modernism
Autoři:
Kostrbová, Lucie ; Brabec, Jiří (vedoucí práce) ; Fialová, Ivana (oponent) ; Vojtěch, Daniel (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem disertační práce jsou vztahy mezi českou a vídeňskou literární modernou v devadesátých let 19. století, pro něž byly klíčové kontakty mezi Hermannem Bahrem a J. S. Macharem. Kontextuální předpoklady, povaha a význam těchto vztahů jsou analyzovány ve dvou monografických kapitolách. První kapitola je věnována utváření a proměnám Bahrova programu moderny v pohybu mezi Berlínem, Paříží a Vídní, interpretována jsou jeho základní programová hesla (Nervenkunst, Nervenromantik, Überwindung des Naturalismus, die Moderne, das gute Europäertum, Entdeckung der Provinz), která od počátku devadesátých let 19. století měla ohlas i v české kritice (F. Zákrejs, J. S. Machar, F. V. Krejčí aj.). Bahrovo pojetí vídeňské moderny, rakouské kultury a program revue Die Zeit byl podstatně ovlivnil pařížský zážitek plurality umělecké produkce. Druhá kapitola sleduje proměny tvorby J. S. Machara po jeho přesídlení z Prahy do Vídně v roce 1889. Povaha Macharovy vídeňské zkušenosti je interpretována v textech různých žánrů (lyrika, korespondence, autobiografie, polemika, esejistika) a na základě literárních a intelektuálních kontaktů a jejich proměn, pozornost je věnována zejména jeho vztahu k Jaroslavu Vrchlickému a T. G. Masarykovi. Podrobně je pak studována geneze a průběh vztahu mezi Macharem a Bahrem, v literární...This thesis deals with the relations between Czech and Viennese literary modernism during the 1890s, key amongst which were the contacts between Hermann Bahr and J. S. Machar. The contextual underpinnings, nature and significance of these relations are analysed in two monograph chapters. Chapter One focuses on the formation and transformation of Bahr's modernist programme as it moved between Berlin, Paris and Vienna, and an analysis is made of the programme keywords (Nervenkunst, Nervenromantik, Überwindung des Naturalismus, die Moderne, das gute Europäertum, Entdeckung der Provinz), which from the early 1890s found a response among Czech critics (e. g. F. Zákrejs, J. S. Machar and F. V. Krejčí). Bahr's conception of Viennese modernism and Austrian culture and the programme of the Die Zeit review were substantially influenced by Parisian experiences of the plurality of artistic production. Chapter Two follows developments in the work of J. S. Machar after he moved from Prague to Vienna in 1889. Machar's experience in Vienna is analysed in texts of various genres (lyric poetry, correspondence, autobiography, polemics and essay writing) and on the basis of his varying literary and intellectual contacts, while attention is paid in particular to his relationship with Jaroslav Vrchlický and T. G. Masaryk. A...