Název:
Vývoj středního všeobecně vzdělávacího školství v československé republice po II. světové válce a v letech 1945-1989
Překlad názvu:
A development of the Czech secondary generel education after World War II (1945-1989)
Autoři:
Bauerová, Kateřina ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Váňová, Růžena (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Pokusím se vycházet zejména z historických faktů a zároveň se pokusím popsat celkovou atmosféru, jak byla vnímána tehdejšími současníky. Poválečné období bylo hlavně pod vlivem odstranění následků války, jak po stránce ekonomické, tak po stránce morální. Nově obnovená republika stála ve školství před otázkou, zda bude vycházet z odkazu první republiky a pokusných škol či zda se vydá úplně novou cestou podle zahraničních vzorů (zejména SSSR). Komunistická strana měla v té době sice silnou pozici, ale byla stále pouze jednou z více stran, které ovlivňují dění v zemi. Bylo obnoveno gymnázium (reálné), čtyřleté a stalo se institucí výběrovou. Začínají se objevovat první snahy o celkové sjednocení školy. V pozdějším období se zakládají vzorové jednotné školy. Objevují se tlaky na postátnění škol. Hlavní snahou je i zvýšit celkovou kvalifikaci středoškolských učitelů. Většina reformních snah však troskotá na nedostatku peněz v poválečném období. Toto období by se dalo nazvat časem hledání směru ve školství. Časem diskuze mezi odkazem první republiky a nástupem komunistické strany a jejích snah o jednotnou školu.I will attempt to base my work on historical facts while describing the overall situation as it was perceived then. The post-war period was a time of reconstruction both in terms of economy and morals. In the education area, the renewed Republic faced a decision whether to continue the heritage of the First Republic and its experimental schools or whether to follow new trends from abroad (mainly the USSR). At that time the Communist Party already had a strong position but it is was still only one of the parties influencing the course of events in the country. The 4-year Gymnasium (secondary school) was re-established and it became a selective institution. The first attempts to unite the education system are starting to appear. Later on, prototypes of normalized schools are being founded. There is also a pressure to make schools public. The main effort is to increase the over-all expertise of the secondary school teachers. Most reforms fail due to the lack of financial resources in the post-war state. This time period may be described as the time the education system was searching for its identity. It was the time of discussion between the heritage of the First Republic and the accession of the Communist party and its aim to establish a unified education system.