Original title:
Rámování přírody v lifestylových časopisech
Translated title:
Framing nature in Lifestyle Magazines
Authors:
Hausenblasová, Jitka ; Novák, Arnošt (advisor) ; Křeček, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce s názvem Rámování přírody v lifestylových časopisech je obsahovou analýzou lifestylových časopisů Elle a Esquire. Prostřednictvím zvolené metody obsahové analýzy kombinující dva základní přístupy (kvalitativní a kvantitativní) by měla být nalezena odpověď na otázku, jakým způsobem je v Elle a Esquire zobrazována příroda. Práce vychází z tzv. teorie rámování. Pomocí kvalitativní rámcové analýzy jsou identifikovány, popsány, definovány a interpretovány rámce přírody, které se ve zkoumaném obsahu časopisů nacházejí. Kvantitativní obsahová analýza posléze umožňuje tyto rámce kvantifikovat a zjistit tak, které rámce se v konkrétních časopisech nejčastěji objevují a které jsou zastoupeny jen minimálně. Analýze samotné předchází obsáhlá teoretická část, která se věnuje teoretickému vymezení problematiky různorodého chápání a vnímání přírody, médiím a obecným konceptům přírody. Následuje rámcová analýza. Jednotlivá zobrazení přírody jsou uspořádána do kategorií, které představují devět rámců přírody. Tyto rámce jsou nejprve v obsahu identifikovány a poté interpretovány. Analýza se přitom nezaměřuje pouze na jednotlivá zobrazení přírody v textové a obrazové části obsahu, ale bere v úvahu také širší kontext. Zvláštní pozornost je věnována inzertní části a tomu, jakým způsobem využívají reklamy odkazy...This diploma thesis is a content analysis of lifestyle magazines Elle and Esquire. Through combining two basic approaches to content analysis (qualitative and quantitative) the thesis shall answer the question how the nature is depicted in Elle and Esquire magazines. The study is based on the theory of framing. Qualitative frame analysis leads to identification, description, definition and interpretation of the frames of nature that occur in surveyed content of magazines. Quantitative content analysis is instrumental towards quantification of the frames. It helps to explore what are the most frequent frames and which of them are not present at all. The analysis is preceded by a broad theoretical part. This part specifies the issues of different perception of nature, media and common concepts of nature. The frame analysis comes after. Particular depictions of nature have been organised into categories that represent nine frames of nature. At first, these frames are identificated right in the content and then interpreted. The analysis concerns not only on particular depictions of nature in the textual and visual part of the content, it takes into account wider context as well. And more than that, it gives special attention to advertising part of the content analysing the way how the advertisements depict the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/17184