Original title:
Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: metoda okamžité validizace
Translated title:
Cognitive aspects of survey methodology: the method of immediate validation
Authors:
Vinopal, Jiří ; Buriánek, Jiří (advisor) ; Jeřábek, Emil (referee) ; Tuček, Milan (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce shrnuje výsledky autorova několikaletého studia kognitivních přístupů v metodologii průzkumů, a to jak v rovině teoretické, tak praktické. Na jedné straně systematicky zpracovává celou oblast kognitivních přístupů v podobě jejich zdrojů, východisek, teoretických koncepcí i metodologického aparátu, na druhé straně do tohoto proudu přispívá technikou okamžité validizace. V úvodní části práce je tématika kognitivních přístupů vsazena do celkového rámce výzkumné chyby, čímž dochází k propojení kategorie standardizovaného dotazování s obecnějším metodologickým kontextem kvality výzkumných šetření. V následujících kapitolách jsou postupně probrány historické zdroje, kořeny a východiska kognitivních přístupů, jejich základní teoretické koncepce a metodologická výbava. V závěru je pak celkově zhodnoceno jejich postavení v současné výzkumné metodologii. Hlavní pozornost je věnována situaci dotazování, která je chápána jako dualistická: definovány a popsány jsou jak aspekty kognitivní (zpracování informace a zodpovídání dotazů), tak také interakční (sociální setkání tazatele/výzkumníka a dotazovaného). Průběh kognitivních procesů je definován v souladu s převládajícími psychologickými koncepcemi a výklad vlivů působících na mentální procesy respondentů a jejich odpovídání se tak pohybuje ve sledu:...The dissertation summarizes outputs of authors` research of cognitive aspects of survey methodology at the level of their theory as well as of their practical usage. On the one hand is the field of cognitive approaches elaborated systematically on the other the contribution to them is made by own Immediate validation technique. As a lead-in cognitive approaches are put into the frame of survey error that links the standardized questioning theory with general context of survey quality. Following chapters inform about historical sources and basis of cognitive approaches, their fundamental theoretical conceptions and methodological tools. Finally their whole standing in contemporary survey methodology is evaluated. The main attention is devoted to the situation of interviewing that is understood as dualistic: cognitive aspects [information processing and answering process] as well as interactional aspects [social encounter of interviewer/researcher and respondent] are defined and characterized. The course of cognitive processes is defined in accord with prevailing psychological concepts and explication of effects influencing mental processes of respondents and their answering proceeds with the logic: interpretation of a question, retrieval of information from memory, formulating the judgement and formatting...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/11606