Název:
Ústavní výchova - šance do života
Překlad názvu:
Upbringing in childcare institutions - life chances
Autoři:
Šípová, Jana ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Kandert, Josef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Ústavní výchova - šance do života" pojednává o sociologickém pohledu na institucionální výchovu. V teoretické části je rozebírán problém socializace jedinců ústavní výchovy, dále jejich stigmatizace či ústavní prostředí z pohledu teorie totálních institucí. Tématem práce je způsob, jakým ústavní výchova umožňuje vývoj osobností tamních dětí, dále je rozebíráno téma pomoci, jakou zařízení nabízejí dětem před odchodem ze zařízení (pro jejich následnou socializaci v novém prostředí). Práce je doplněna historickým přehledem a právním vymezením ústavní výchovy. Výzkumná část má za cíl sledovat výše zmíněné sociologické aspekty v jednotlivých zařízeních dětských domovů. Výzkum je založen na odpovědích zaměstnanců zařízení, dětí, které se chystají opustit ústavní výchovu a dětí, které již opustily toto prostředí.Diploma thesis "Upbringing in Childcare Institutions - Life Chances" deals with the sociological perspective of education and upbringing in childcare institutions. In the theoretical part, there is discussed the problem of socialization of individuals from specialized institutions, as well as their stigmatization or institutional environment from the perspective of the theory of total institutions. This work focuses on how education in specialised institutions allows development of their children's personalities, what help is offered to the children before leaving the facility (for their subsequent socialization in a new environment). The work is complemented by a historical overview of the legal definition of institutional childcare. The research part is intended to monitor the abovementioned sociological aspects of single orphanage facilities. The research is based on the responses of facilities staff, children who are about to leave the institutional and the children who have left this environment.