Název:
Rozvíjení kompetence pro manipulaci se strukturami jako součást informační výchovy
Překlad názvu:
Development of competency to manipulate structured data, information, and knowledge in ICT education
Autoři:
Mudrák, David ; Rambousek, Vladimír (vedoucí práce) ; Černochová, Miroslava (oponent) ; Nikl, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V předkládané disertační práci je zaveden teoretický koncept kompetence manipulovat se strukturami jako komplex kognitivních a performačních schopností a dovedností zacházet s různými formami a reprezentacemi dat, informací a znalostí. Vychází se přitom z pojetí kompetence jako obecnější způsobilosti s univerzálním charakterem uplatnění v různých životních situacích. Pojem struktura je v úvodu práce vymezen jako abstraktní uspořádání prvků dané množiny či systému dle jejich vzájemných vztahů. V návaznosti na vymezení pojetí pojmů informační gramotnost a informační výchova a s využitím analýzy a komparace několika zahraničních modelů rozvíjení informační gramotnosti se práce soustřeďuje na struktury a jejich reprezentace, nejčastěji v podobě schémat a diagramů, se kterými se setkáváme v oblastech vyhledávání, zpracovávání a organizace dat, informací a znalostí pomocí soudobých informačních a komunikačních technologií (ICT). Práce se snaží ukázat, že schopnosti a dovednosti manipulovat se strukturami dat, informací a znalostí na úrovni myšlenkových či kognitivních operací tvoří důležitou součást komplexní způsobilosti jedince označované jako informační gramotnost.The doctoral thesis titled "Development of competency to manipulate structured data, information, and knowledge in ICT education" is carried out in the held of ICT education theory, a pedagogical discipline dealing with a theory of educational action leading to the development of information literacy. The research project was connected to the previous research activities realized in the field by author's department members. The research was focused on the elaboration of form and approach to the development of competency to handle structured data, information and knowledge. This competency is described as a set of abilities and skills to manipulate such structures, for example structured text, diagram of database model, mind map, or concept map, and the ability to transform these structures among each other. These skills are conceived to play an important role in dealing with informational tasks and, therefore, are a key component of several information literacy development models including Big6™ (Eisenberg - Berkowitz, 1990, 1999), Information Seeking (Kuhlthau, 1993, 1999), Information Skills (Irving, 1992), Pitts/Stripling Research Process (Stripling Pitts, 1988; Pitts et al., 1995; Veltze, 2003), and New South Wales Information Process NSW (1989). The project was concerned with manipulation of structures...
Klíčová slova:
informační výchova; strukturní vzorce; vědecký výzkum