Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > "Škola Míru" v Květušíně 1950-1954 (a její pokračování na Dobré Vodě u Prachatic) - kritická reflexe v historickém kontextu 50. let
Original title:
"Škola Míru" v Květušíně 1950-1954 (a její pokračování na Dobré Vodě u Prachatic) - kritická reflexe v historickém kontextu 50. let
Translated title:
"The school of Peace" in Květušín 1950-1954 (and its continuation at Dobrá Voda u Prachatic) - a critical reflexion in the historical context of the 1950's
Authors:
Šebová, Barbora ; Závodská, Milada (referee) ; Červenka, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
Nápad napsat diplomovou práci o květušínské škole Míru vznikl po jedné z návštěv Muzea romské kultury1 v Brně. Zaměstnankyně knihovny mě zde upozornily na deníky a další materiály,2 které v letech 2005 a 2006 věnoval MRK pro badatelské účely první učitel a budovatel této školy a posléze dětského domova, PhDr. Miroslav Dědič. Začalo mi připadat zajímavé podívat se na květušínský "pedagogický experiment", jak ho sám M. Dědič nazývá3 , v kontextu primárních pramenů a vytvořit tak jakousi alternativu k tomu, jak byl aje interpretován později. Zaměřila jsem se proto na práci s deníky M. Dědiče a dobovými dokumenty uloženými v MRK, ale také s dalšími archivními dokumenty. Důležitou součástí práce jsou výpovědi těch, kterých se celý experiment nejvíce dotýkal- bývalých žáků květušínské školy. Ty jsou doplněné o výpovědi Miroslava Dědiče a Hany Librové (provdané Š.), sociální pracovnice která měla tehdy na starosti romské rodiny na celém okrese Český Krumlov a také o doplňková svědectví dalších respondentů. Kromě samotného popisu historických událostí jsem se zaměřila na jejich konfrontaci s tím, jak jsou později interpretovány a na to, jak byl květušínský experiment ve své době přijímán a jak je přijímán dnes. Kratší část práce je věnována také pokračování květušínské školy a dětského domova na Dobré Vodě u...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/20890