Název:
Vzdělávací aspekty informační vědy a informační profese
Překlad názvu:
Educational aspects of information science and information profession
Autoři:
Landová, Hana ; Papík, Richard (vedoucí práce) ; Königová, Marie (oponent) ; Smetáček, Vladimír (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na témata informační vědy a informační profese související s problematikou vzdělávání. Klíčovým se jeví zejména rozvoj informační gramotnosti a informačního vzdělávání v různých typech informačních institucí. Vzdělávací aspekty informační vědy jsou zasazeny do kontextu jiných oborů a je zdůrazněna potřeba mezioborové diskuse a spolupráce. Teoretické zázemí disertační práce tvoří studie vycházející nejen z informační vědy, ale i filozofie, teorie kulturních institucí a z oblasti vzdělávání. Jsou definovány nejnovější koncepty popisující role a kompetence tzv. učících knihovníků. Podrobně je zpracována problematika úlohy informačních pracovníků v prostředí základních, středních a vysokých škol. Pozornost je věnována i vzdělávacím aktivitám v prostředí informačního průmyslu. Závěrečná kapitola se věnuje otázce přípravy budoucích informačních pracovníků na plnění úlohy při vzdělávání klientů informačních institucí. Závěry disertační práce mají oporu v analýze výsledků uskutečněných dotazníkových průzkumů. Popsány jsou i výsledky relevantních řešených grantových projektů.Ph.D. thesis focuses on information science and information profession issues related to the education. Information literacy and information education development in the environment of various information institutions appears to be one of the crucial topics. Educational aspects of the information science are placed in the context of other scientific disciplines and the need of an interdisciplinary discussion and cooperation is emphasized. A theoretical background of the Ph.D. thesis is built on studies originating not only from the information science, but also from philosophy, theory of cultural institutions and education. The new concepts are defined, describing roles and competences of teaching librarians. The role of information professionals in school and academic libraries is described in detail. Educational activities in the information industry environment are mentioned as well. The closing chapter focuses on LIS education and the way library schools prepare their graduates to provide education and instruction. Conclusions are supported by the analysis of surveys performed. The results of relevant projects are described.