Original title:
Utváření psychologického pojmu ve výuce psychologie(příspěvek k didaktice psychologie)
Translated title:
Shaping the psychological concept in teaching psychology
Authors:
Holeček, Václav ; Štech, Stanislav (advisor) ; Mareš, Jiří (referee) ; Stuchlíková, Iva (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem disertační práce je problematika utváření psychologických pojmů studenty středních a vysokých škol zkoumaná z didakticko-pedagogického a zejména z psychologického hlediska. Teoretickým východiskem pro zpracování složitých procesů utváření pojmů se staly především teorie Vygotského, Piageta a Brunera. Práce analyzuje individuální, sociální a pedagogický konstruktivismus a srovnává transmisivní a konstruktivistický přístup ve školní výuce. Samostatná kapitola teoretické části je věnována didaktice psychologie a vymezení pojmu psychodidaktika. Charakteristika adolescenta (s důrazem na jeho kognitivní vývoj) a pojetí pojmu temperament (zejména jeho typologií) jsou témata zařazená z výzkumných důvodů. Empirická část disertační práce ověřuje na konkrétním psychologickém pojmu zákonitosti popisované teoriemi. K experimentálnímu zkoumání byl záměrně vybrán relativně dobře definovaný pojem "temperament" (konkrétně typy klasické typologie temperamentu). Osvojování a chápání těchto psychologických pojmů ovlivňuje několik činitelů. Tato práce zkoumá vliv způsobu výuky (transmisivní vs. konstruktivistický přístup) a vliv znalosti studentova osobního typu temperamentu. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The topic of this thesis is the issue of construing psychological concepts studied from the didactic- pedagogical and especially from the psychological point of view. The complicated processing of notions into concepts construction found its theoretical resource mainly in the theories of Vygotsky, Piaget and Bruner. The thesis analyses individual, social and educational constructivism and compares transmisive and constructivistic approaches within the school education. A separate section of the theoretic part deals with the didactics of psychology and with the definition of the term psycho-didactics. The topics of adolescent characteristics (with the focus on their cognitive development) and the concept of temperament (mainly its typologies) are included for empirical research reasons. The empirical part of the thesis confirms the patterns described in theories on a concrete psychological concept. For experimental research, the relatively well defined concept 'temperament' was purposely chosen (specifically types of classical temperament typology). The appropriation and understanding of these psychological notions/concepts are affected by several factors. The thesis explores the influence of the teaching method (transmisive vs. constructivistic approach) and the influence of knowing the student's personal...
Keywords:
oborová terminologie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/6564